Sunday, July 22, 2007

Kekadang...kita patut menilai diri kite semula...

Ok..kali ni aku kene serius skit...huhu..bkn ape...ade satu cerite yg aku leh kongsi ngan korang...yg menginsafkan diri aku..dan mungkin bole menjadi panduan buat korang...mcm ni ceritenye....
Ptg jumaat 20 july...pkl 7 ptg...aku time tuh kt rumah tengah gelisah risau nk ngajar tuisyen pkl 8 mlm...hujan time tuh punye la lebat gile...dlm hati aku berdoa...biarla hujan ni reda sikit 7.30 kang..tgk2 7.20 masih lebat lagi...aku nekad...lps smayang maghrib...aku nekad g gak ngajar..pakai la bj hujan tuh...so, dlm 7.40, dlm hujan lebat...aku redah la ngan baju hujan scott, aku ke putrajaya...tuhan menduga aku...hujan lebat gile sampai tgk jln raya pun x brape nampak...tawakkal je la...celah2 tuh...ade lak eksiden bas ngan kreta..huhu..naseb baik akhirnye aku sampai gak tmpt tuisyen ngan selamat...alhamdulillah...
Lps ngajar tuisyen, aku pon nak balik..pastu tetibe tgku msg ajak g karaoke...sbb sekali sekala die dtg sini aku pon setuju la...so, aku pon memecut la balik...tetibe di pertengahan jalan..hujan skali lagi turun dan makin lame makin lebat (pdhal td dh brenti)...fuh!..tetibe aku mcm hilang sabar...aku pon tanpa sedar telah melepaskan marah sbb hujan turun sebab time tuh aku dh bsh lecun dh!...aku terpaksa balik rumah tuka baju kendian baru jumpe dieorg...lps karaoke aku lepak ngan dieorg kat sibertel...sebelum tu aku singgah 7 eleven, waktu nk park aku hampir2 dilanggar kreta..org tuh la main masuk je..x prasan aku agaknye...pas beli barang, aku hampir2 bertembung ngan motosikal la pulak...bdk tu la bawak laju sgt....naseb baik aku sempat elak, kalo x terok la agaknye...kirenya, dalam mase yg singkat ada 2 kemungkinan aku eksiden...adei!..pastu, lepak ngan dieorg..dkt2 pkl 1.30 pg br aku balik umah...
Di pertengahan jalan, sampai je kat tasik cempaka, tetibe minyak motor aku pon habis...dlm gelap2 tuh aku terpaksa tolak motor..sambil tolak motor tuh aku dapat simpulkan hari ni mmg hari paling suwey! (bile fikir2 balik mcm melampau...tapi selepas byk perkara suwey terjd..mmg ya!)..time tu la aku teringat masalah saving aku yg makin kurang sbb 2 bln x dpt gaji..hihi...sume masalah time tuh berlegar2 di fikiran aku..(time aku tolak motor tu la...) rase mcm unfair...
Tetibe..dengan takdir tuhan...ade sorang mamat tuh aku nampak die dari arah kajang...tetibe die patah balik...then, pegi kat aku yg menghala ke pkns...aku x kenal pon sape die..die tanye aku apsal tolak?..pancit ke?..aku jawab la sbb minyak habis..kemudian, die pon offer tolak motor aku dr blakang smpi stesen minyak...sampai stesen minyak die pon blah...huhu...tuhan dh menolong aku..time aku merungut ttg hari yang aku anggap suwey!..huhu...pas isi minyak, aku pon balik umah...tuhan dh gerakkan hati seseorg tolong aku pada yg mase tuh yg dekat pkl 2 pg...
Esok paginye...bapak aku talipon...die nk masukkan duit..loh! mcm tau2 je kan..hihi...aku x tau le bapak aku ni ade kuasa telepati ke x...sampai dpt agak2 je aku tgh sengkek..hehehe...tapi yg pasti ni sume pertolongan yang esa semasa aku asyik merungut je ttg ape yg terjadi kat aku...biasa la...aku manusia biasa..x perfect..so, aku harap pengajaran die korang dpt tangkap...aku x geti karang crite...cume ni yg berlaku pada aku..huhu..insap kejap aku skrg nih...begitu besar kuasa tuhan...menguji iman hambanya...

No comments: