Wednesday, December 26, 2007

-------- My Wish for You for 2008 -----------

May peace break into your house and may thieves come to steal your debts.

May the pockets of your jeans become a magnet of $100 bills.

May love stick to your face and may laughter assault your lips!

May your clothes smell of success like smoking tires and
May happiness slap you across the face and may your tears be that of joy.

May the problems you had, forget your home address!

In simple words... May 2008 be the best year of your life!

Apa Erti Di Sebalik Alamat E-Mel

1. GUNAKAN NAMA PENUH
sekiranya namanya Amirah Alias, dia menggunakan alamat emelnya sbg 'amiran_alias@ yahoo.com' iaitu menggunakan nama penuhnya. Ia menggambarkan bahawa dia seorang yang penuh tanggungjawab dan tak suka berahsia. Dia juga boleh dipercayai dan jujur dalam setiap perbuatanya. Tapi ingat, jangan cuba perlekehkan dia.

2. NAMA DEPAN & TENGAH
contohnya: Amril Luqman Mohd. Dia menggunakan alamat email sbg 'amril_luqman@ yahoo.com' iaitu nama awal dan tengah tanpa nama bapanya. Ia menunjukkan bahawa dia seorang yang sangat menghargai dirinya sendiri dan sanggup ketepikan hal org lain demi kepentingan sendiri. Selain itu, dia juga berani utk tampil di khalayak ramai dan mengeluarkan pendapat dengan lantang.

3. NAMA & TAHUN
contoh: Nur Ashiqin ditulis sbg 'ashiqin2002@ hotmail.om'. Wah! Dia dikatakan seorang yang mempunyai ego yang tinggi. Pantang sesiapa yang cuba nak tentang pendapatnya. Selain itu dia jugak tak suka komitmen dlm jangka masa yang terdekat ini. Kewujudan tahun di akhir nama seolah-olah memperlihatkan dia tidak luas pandangan. Bagaimana dgn tahun 2003? Apakah dia juga akan turut mengubah tahun di akhir nikname itu?

4. NAMA SAMARAN
contoh: 'cute_lady@tokeikeda i.net' Dia langsung tidak menggunakan nama penuhnya dan menggunakan nama samaran yang cukup menarik. Ia menunjukkan bahawa dia seorang yang gemar hidup dalam khayalan hingga kadangkala menyusahkan orang lain. Namun dia disukai ramai kerana sifat humor yang dimilikkinya membuatkan org selesa bila berada disisinya. Jika diasah, dia boleh menjadi pemimpin, dgn gaya tersendiri.

5. NOMBOR & ABJAD
contohnya SN24275. Namanya hanya diwakili oleh abjad dan huruf saja. Ia menggambarkan bahawa dia seorang yang bersikap tertutup dan memerlukan masa yang agak lama sebelum mampu 'membuka' dirinya kepada seseorang. Itupun seadainya kepercayaan mampu diraih. Jika tidak.... kirim salam saja lah.!

Monday, December 17, 2007

6 Tip Pilih Kemeja

Kemeja bukan hanya sehelai pakaian. Ia mampu memberi impak terhadap penampilan. Ke pejabat, menghadiri mesyuarat penting mahupun majlis formal.Namun berapa ramai di antara kita tahu memilih kemeja sesuai untuk aktiviti harian di pejabat? Perlu diingat, setiap orang mempunyai bentuk tubuh dan personaliti berbeza, dan ini membuatkan seseorang itu kelihatan berbeza. Jadi, jangan tahu pakai sahaja. Banyak perkara yang perlu anda tahu tentang sehelai kemeja. Ini termasuklah kualiti, stail dan perinciannya. Tip berikut membantu anda memilih sehelai kemeja yang tepat.

1. Kolar
Kolar merupakan bahagian perincian kemeja yang sangat penting kerana ia menentukan keserlahan wajah ketika memakainya. Sebagai contoh, lelaki berwajah kecil perlu mengelak memakai kolar lebar kerana kolar saiz tersebut akan menenggelamkan wajah. Lelaki bermuka besar pula perlu mengelak memakai kolar narrow yang boleh menampakkan wajah menjadi lebih besar.Biasanya saiz kolar kemeja antara 14,14 ½, 15 dan 16 inci. Saiz kolar yang sesuai bergantung pada dimensi di bawah halkum.

2. Manset (cuff)
Penting untuk anda tahu manset atau cuff pada sehelai kemeja.Terdapat dua jenis cuff yang biasa dipakai iaitu French cuff dan Barrel cuff. Bagi kemeja French cuff, memerlukan pemakai menggunakan kafling pelbagai bentuk yang dimasukkan ke dalam lubang butang pada pergelangan lengan kemeja. Manakala Barrel cuff telah diletakkan butang pada pergelangan lengan kemeja. Kemeja jenis ini yang paling biasa di pakai untuk ke pejabat.

3. Fabrik
Setiap fabrik yang digunakan untuk kemeja menentukan kualitinya dan dapat mencipta tekstur. Anda perlu tahu memilih fabrik kemeja yang bersesuaian dengan keadaan cuaca setempat. Fabrik kapas adalah paling sesuai untuk cuaca panas. Kini fabrik campuran kapas dan fiber sintetik (polister, rayon dan nilon) semakin popular. Anda juga perlu tahu, setiap fabrik yang digunakan untuk kemeja menentukan sama ada ia sesuai untuk pemakaian formal atau tidak. Kapas antara fabrik paling sesuai untuk kemeja formal. Mengetahui jenis-jenis fabrik ini membolehkan kamu membuat pilihan yang betul sesuai dengan gaya hidup.

4. Corak
Ramai lelaki tidak berani bermain dengan kemeja yang mempunyai corak. Kemeja bercorak membenarkan kita mencipta stail tersendiri dan disuaipadankan dengan aksesori tertentu. Kemeja bercorak dengan latar belakang putih biasanya lebih formal berbanding yang berwarna. Kemeja dengan corak garisan juga lebih sesuai untuk sesuatu upacara. Manakala corak kekotak kecil dan renggang akan memberikan kesan lebih bergaya berbanding dengan corak kekotak yang lain seperti Windowpane dan Pastel.

5. Warna
Pilihan kemeja warna biasa seperti biru dan putih nampak membosankan. Anda boleh memilih untuk memakai kemeja berwarna seperti kuning, jingga, merah atau sebagainya. Namun perlu diingat, pilihan warna lembut atau pastel adalah yang terbaik. Warna sebegini lebih formal berbanding warna terang yang lebih sesuai untuk pemakaian kasual. Satu perkara penting juga yang mesti anda tahu adalah pemilihan warna harus bersesuaian dengan warna kulit dan rambut anda.

6. Saiz
Perkara penting yang mesti anda tahu dan pastikan sebelum membeli sehelai kemeja adalah saiznya. Adakah saiz yang anda pilih sepadan dengan saiz tubuh anda? Adakah ia terlalu kecil atau terlalu besar? Kini terdapat pelbagai jenis potongan kemeja. Slim fit antara yang semakin popular berbanding potongan klasik. Untuk anda berbadan besar, pilihlah saiz yang sepadan. Saiz terlalu besar membuatkan anda kelihatan lebih besar. Mereka yang agak berotot, slim fit membuatkan anda tampil segak bergaya.

Friday, December 14, 2007

5 Toughest Questions For Men!

1) "What are you thinking?"
The proper answer to this question, of course, is, "I'm sorry if I've been pensive, dear. I was just reflecting on what a warm, wonderful, caring, thoughtful, intelligent, beautiful Woman you are and what a lucky guy I am to have met you." Obviously, this statement bears no resemblance whatsoever to what the guy was really Thinking at the time, which was most likely one of five things:
A) Baseball
B) Football
C) How fat you are.
D) How much prettier she is than you.
E) How he would spend the insurance money if you died.

(The best answer to this stupid question came from Al Bundy, of Married With Children, Who was asked it by his wife, Peg. "If I wanted you to know," Al said, "I'd be talking Instead of thinking.")

The other questions also have only one right answer but many wrong answers:

2) "Do you love me?"
The correct answer to this question is, "Yes." For those guys who feel the need To be more elaborate, you may answer, "Yes, dear." Wrong answers include:
A) I suppose so.
B) Would it make you feel better if I said yes.
C) That depends on what you mean by "love".
D) Does it matter?
E) Who, me?

3) "Do I look fat?"
The correct male response to this question is to confidently and emphatically state, "No, of course not" and then quickly leave the room. Wrong answers include:
A) I wouldn't call you fat, but I wouldn't call you thin either.
B) Compared to what?
C) A little extra weight looks good on you.
D) I've seen fatter.
E) Could you repeat the question? I was thinking about your insurance policy.

4) "Do you think she's prettier than me?"
The "she" in the question could be an ex-girlfriend, a passer-by you were staring At so hard that you almost caused a traffic accident or an actress in a movie you Just saw. In any case, the correct response is, "No, you are much prettier."
Wrong answers include:
A) Not prettier, just pretty in a different way.
B) I don't know how one goes about rating such things.
C) Yes, but I bet you have a better personality.
D) Only in the sense that she's younger and thinner.
E) Could you repeat the question? I was thinking about your insurance policy.

5) "What would you do if I died?"
Correct answer: "Dearest love, in the event of your untimely demise, life would Cease to have meaning for me and I would of course hurl myself under the front Tires of the first Domino's Pizza truck that came my way." This might be the Stupidest question of the lot, as is illustrated by the following stupid joke:

"Dear," said the wife. "What would you do if I died?"
"Why, dear, I would be extremely upset," said the husband.
"Why do you ask such a question?"
"Would you remarry?" persevered the wife.
"No, of course not, dear" said the husband.
"Don't you like being married?" said the wife.
"Of course I do, dear" he said.
"Then why wouldn't you remarry?"
"All right," said the husband, "I'd remarry."
"You would?" said the wife, looking vaguely hurt.
"Yes" said the husband.
"Would you sleep with her in our bed?" said the wife after a long pause.
"Well yes, I suppose I would." replied the husband.
"I see," said the wife indignantly. "And would you let her wear my old clothes?"
"I suppose, if she wanted to" said the husband.
"Really," said the wife icily. "And would you take down the pictures of me and
Replace them with pictures of her?"
"Yes. I think that would be the correct thing to do."
"Is that so?" said the wife, leaping to her feet. "And I suppose you'd let her play
With my golf clubs, too."
"Of course not, dear," said the husband. "She is left-handed. "

Akibat terlalu......

Terlalu LAMA BERDIRI?
Merosakkan tulang. Urat-urat sekitar kaki menjadi kembang.

Terlalu LAMA DUDUK?
Merosakkan lipatan daging. Akan mudah dihinggapi penyakit tua. Tubuh menjadi kendur.

Terlalu LAMA MELIHAT?
Merosakkan darah. Darah haid menjadi lebih kotor dari biasa.

Terlalu BANYAK TIDUR?
Merosakkan tenaga. Menjadi pemalas. Jauh jodoh. Selalu berangan-angan. Urat-urat sekitar rahim menjadi tidak kuat. Mudah dijangkiti kemandulan.

Terlalu RIANG/GEMBIRA?
Merosakkan usus.

Terlalu KERAP MARAH?
Merosakkan hati. Cepat kelihatan tua.

Terlalu BANYAK BERFIKIR?
Merosakkan limpa. Kulit muka cepat berkedut. Haid tidak menentu dan dalam waktu tidur kerap mengalami sentakan kaki atau tangan. Kesihatan rahim dan sekitarnya mudah terjejas.

Terlalu BANYAK BERSEDIH?
Merosakkan jantung.

Terlalu MERANA?
Merosakkan paru-paru.

Terlalu TAKUT?
Merosakkan ginjal. Apabila fungsi ginjal terjejas, boleh mengakibatkan gejala kencing manis dan lemah jantung.

Terlalu KERAP TERKEJUT?
Merosakkan pundit hempedu. Gejala pening kepala kerap dialami. Haid menjadi tidak menentu dan kadangkala pendarahan terlebih.

Terlalu BANYAK MAKAN?
Merosakkan pencernaan. Mudah mengalami keletihan, malas dan selalu mengantuk. Liang vagina kurang bersih (semakin banyak ?garam? lauk/makanan yang dimakan dan semakin terjejas kesihatan)

Terlalu BANYAK MINUM AIS?
Merosakkan otot dan lambung. Badan dan payudara menjadi lembik. Berat badan meningkat. Mudah diserang penyakit dan tidak kelihatan awet muda.

Terlalu BANYAK MASA LAPANG?
Merosakkan fikiran. Kelapangan masa yang terlalu banyak menimbulkan suka berkhayal dan menimbulkan pelbagai penyakit jiwa, kecuali masa lapang diisi dengan aktiviti hidup positif.

Thursday, December 13, 2007

kritikan pedas kakak tua kepada dato' CT

AGAK berat dan susah hati Kakak Tua hendak menyentuh pasal bab berfesyen ini. Tambahan pula yang hendak ditegur itu artis ternama dan yang menegur pula bak 'tunggul berhias.'

Tapi niat di hati ini hanya sekadar menegur. Kalau baik penerimaannya, Alhamdulillah, kalau tidak terpulanglah. Lagipun bukan semua yang dicakap oleh Kakak Tua ini diambil berat.

Lagipun, takut pula orang berkata...Tepuk dada tanya selera. Badan kita, duitpun kita punya. Orang lain hanya menjatuhkan bibir atas dan bawah - Kukur apa kepada kukur, nyiur juga yang binasa!

Namun sebagai orang lama, bila ada yang menyindir dan membuat jenaka cara berpakaian Datuk Siti Nurhaliza ketika pelancaran album terbarunya baru-baru ini, tak sanggup rasanya telinga ini mendengar kata-kata kurang enak yang dilontarkan.

Benarlah kata orang tua, bunga yang harum itu ada juga durinya.

Ketika rakan sekerja memberi komen..."Siti telah melakukan satu jenayah fesyen," hati tua ini terus nekad untuk menegur bukan sekadar Siti saja tetapi pereka fesyen Riezman Ruzaini yang langsung tidak memberi nasihat kepada Siti agar melupakan niatnya untuk berpakaian begitu.

Siti telah melakukan satu 'jenayah fesyen'?

Sebenarnya ramai juga artis kita yang pernah melakukan 'jenayah fesyen' seperti Siti dan ada pula tu yang sanggup membayar ribuan ringgit untuk khidmat pereka fesyen profesional agar keterampilan kelihatan lebih anggun.

Namun kadang kala, pereka fesyen yang diharapkan itu bersikap seperti 'Tikus baiki labu' dan memandai-mandai seperti 'Siuntut dipakaikan gelang'.

Maka berjalanlah sidang akhbar yang dinanti-nantikan itu dalam suasana yang meriah. Bertambah 'meriah' apabila ramai hadirin bagai terpaku melihat busana yang melekat di badan montok Siti.

Ramai hanya mampu berkata dalam hati, kenapa dan mengapa Siti sanggup bertukar 'imej' buruk, yang sakit di mata itu. Tapi hadirin yang berhemah mengambil sikap diam dan lihat termasuk wartawan yang bagai 'terkunci mulut' bila melihat 'kehebatan' Siti yang sudah banyak berubah sejak kebelakangan ini.

Orang kata ukur baju di badan sendiri. Agaknya Siti alpa yang paras rupa dan kemontokan badannya tidak memungkinkan dia berpakaian seumpama itu. Kalau model atau artis tinggi lampai seperti Nasha Aziz, Erra Fazira atau Aleeza Kassim mungkin sesuai mengenakan busana yang dicipta itu.

Sudahlah seluar ketat dipadankan dengan tali pinggang mencecah atas pinggang, disambut pula dengan serkup kepala berselendang lace. Cukup tidak sempurna jodohnya.

Serkup kepala begitu memang menarik dan akan kelihatan ranggi dan moden seandai pemakainya berwajah bujur sirih dan runcing dan bukan bulat macam bulan purnama.

Wajah manis Siti sebelum ini belum pernah lagi 'tercemar' dengan busana sejelek ini.

Potongan wajah 'babyface' seperti Siti tidak sesuai, tambah pula bila litup kepala disengetkan sedemikian rupa. Timbul pula rasa kasihan di hati kerana tiada seorangpun dalam hidup Siti, baik suami, kakak mahupun kakak ipar yang berani menegurnya.

Bila kita berpakaian bagai nangka masak menyasak sarung, yang menjadi bahan ketawanya kita. Alangkah tragisnya bila orang yang ditertawakan itu adalah idola satu Malaysia.

Wajah manis Siti sebelum ini belum pernah lagi 'tercemar' dengan busana sejelek ini. Selama ini, Siti cukup berhati-hati bila memilih pakaian yang akan disarungkan ke badannya. Walau pernah dilabel 'kampung' atau konservatif, semua fesyennya molek dan berkenan di mata.

Tapi sejak akhir-akhir ini, Siti mula berani 'berfesyen' dan kelihatan agak seksi kerana badan yang langsing bertukar montok dan wajah comel lebih berisi.

Penampilan 'seksi' mahupun 'berisi' yang selalu disebut-sebut oleh rakan wartawan sebenarnya terkandung banyak subteks - yang tidak mampu terucap dengan kata-kata. Adat orang kita menjaga hati agar tidak tersinggung. Bagus juga sikap yang diambil oleh ini.

Cuma jangan menjadikan kebiasaan kerana kesedapan begini hanya akan membuat artis itu terpana dan terpesona sehingga mengambil sikap 'aku hebat'.

Maka jadilah seperti hikayat dongeng "The Emperor and his New Clothes'. Yang mana akhir-akhir sekali apabila semua tertawakannya, barulah si Maharaja sedar yang dia telah menjadi bahan lawak oleh sebab sikap angkuhnya sendiri dan tiada seorangpun disekelilingnya yang berani memberi teguran.

Bila sudah jadi begini, bukan semua yang dikritik itu akan menyalahkan diri sendiri kerana ketaksuban ingin dilihat hebat dan menawan. Selalunya, 'muka yang buruk tapi cermin yang dibelah.' Harap-harap Siti tidak begitu.

Tapi jangan pula dicontohi sikap pengacara Linda Onn, sanggup tidak turun padang menjalankan tugas yang sepatutnya mengharumkan negara, kerana angkara sehelai baju 'glamour' yang dianggap tidak sesuai, kononnya ketat dan begitu seksi. Wallahualam!

KAKAK TUA: Selalu terima kebenaran kerana tak sanggup 'Kata yang benar di tidakkan, rahmat Tuhan dilarikan'

MEMO KEPADA SEMUA STAFF

Staff Sekalian,

Perhatian kepada semua staff. Berkuatkuasa pada tahun 2008, syarikat
anda akan menguatkuasakan peraturan baru kepada semua staff. Perkara
yang digubal adalah seperti berikut:-

a. PENGANGKUTAN.

Sekiranya anda memandu kereta import, kereta mewah atau kereta Honda
contohnya, kami menganggap anda sudah terlalu mewah, jadi tiada
kenaikan gaji.

Sekiranya anda memandu kereta yang telah uzur, lebih dari 10 tahun
atau menggunakan pengangkutan awam, kami mengandaikan anda mempunyai
banyak simpanan, jadi tiada kenaikan gaji.

Sekiranya anda memandu kerata nasional samaada proton atau perodua,
kami mengandaikan anda telah berada di level yang sepatutnya, jadi
tiada kenaikan gaji.

b. CUTI TAHUNAN.

Setiap orang akan mendapat cuti 104 hari dalam setahun dan
kebanyakannya ialah hari sabtu dan ahad.

c. WAKTU LUNCH:

1) Staff yang kurus akan diberi rehat selama 30 minit. Ini kerana
mereka perlu makan lebih untuk kesihatan.

2) Untuk saiz normal, mereka akan diberi rehat selama 15 minit. Ini
kerana mereka sedang elok dan cuma perlu mengambil makanan secara
stabil.

3) Untuk mereka yang gemuk, mereka akan diberi rehat selama 5 minit
sahaja. Ini kerana mereka cuma perlu makan pil dan susu atau teh
untuk menguruskan badan.

di. CUTI SAKIT:

Mulai 2008 kami tidak lagi mengiktiraf sijil sakit dari Doktor ini
kerana sekiranya anda mampu pergi ke Klinik untuk dapatkan MC, anda
tentu boleh pergi kerja juga.

e. PENGGUNAAN TANDAS:

Kami mendapat aduan ramai staff yang mengambil masa terlalu lama di
dalam tandas. Mulai tahun 2008 setiap seorang hanya boleh menggunakan
tandas selama 5 minit sahaja. Sekiranya lebih dari 5 minit secara
automatiknya tandas akan di pam, tisu akan stuck, pintu akan terbuka
dan kemera akan menyala.

Sekiranya lebih dari 2 kali gambar anda dirakam, kami akan menampal
gambar anda di notis board di bawah korum 'staff sembelit'.

f. PEMBEDAHAN:

Selagi anda menjadi staff di sini, kami tidak membenarkan anda
melakukan sebarang pembedahan. Jangan cuba mengeluarkan apa-apa saja
organ dari dalam badan anda kerana kami mengambil anda bekerja kerana
anda mempunyai organ yang cukup. Sekiranya tidak, ini bermakna anda
telah melanggar kontrak.

g. PENGGUNAAN INTERNET

Segala penggunaan internet atas urusan peribadi seperti membaca
e-mail, chatting dan games akan dikenakan bayaran RM2.00 sejam (sama
seperti harga pasaran). Bayaran ini akan ditolak dari gaji anda.

Sebagai permulaan, 73% staff di sini tidak akan mendapat gaji selama
3 bulan, ini kerana harga penggunaan internet sahaja telah melebihi 3
bulan gaji mereka.

Terima kasih kerana masih setia berkhidmat di syarikat ini. Kami akan
cuba memberikan perkhidmatan yang terbaik. Sebarang pertanyaan,
komen, aduan, kekecewaan, sakit hati, bantahan, maki hamun, caci
nista boleh disalurkan ke tempat lain.

Sekian, terima kasih.

Best Regards

Trip ke Kedah....


Day 1, jumaat, 23/11...(mlm harinye..)
okies...memula bertolak dari Bangi ngan sensek...seperti biasa...sensek janji tamil Nadu ngan aku...kate nk dtg pkl 9 tapi last2 pkl 11 die smpi...cet!...dan seperti biasa, amik dulu Zal ngan Wani....kemudian tuh trus masuk highway coz bebudak ni janji nk jumpe kat RnR Rawang....Kat sini...jumpe ler...kumbang, tengku, wawa, adik wawa, morning, Ct N, aie, badok, karim ngan din....so, bermulalah perjalanan kami semua ke Kedah a.k.a rumah cik Yum...
Karim, Badok n Din cuba nak jadi kanak-kanak riang semula..kelihatan berat badok cuba diseimbangkan oleh karim...kuikuikui :P

Time nih jumpe kat RnR Rawang....seperti biasa...aie mmg shy camera...berbeza ngan sensek yg sering memberikan pose yg mengejutkan....:P

Pastu berhenti rehat kat mn2 RnR dan bergambo....
Sesi penyerahan bantuan makanan kepada mangsa2 sambil disaksikan datuk bandar kuala pilah...tan sri Badok...kelihatan En aie menyerahkan bantuan kepada En Tengku (yg tersengih sengih tuh..trime ksh ubat gigi mukmin...)

yang pastinye sepanjang perjalanan aku x tdo...dan akhir skali pkl 6.30 pg ktorg ke RnR terakhir kat gurun...hehehehe...smayang subuh...kendian trus ke rumah Cik Yum kat pokok sena...huhuhu..

Day 2, sabtu, 24/11...(siangnye)
Aii...pukul 9 samapi dh umah Cik Yum...tapi yg pastinye...rumah die mcm bkn rumah org nk kawen...sbb sempoi gile...cik yum yg nk kawen pon sempat lari2 keliling rumah sbg tanda gembira kedatangan ktorg...hahahahaha..tapi yg pastinye...ramai gle pompuan (kihkihkih...sbb adik beradik die rmi pompuan)...:P....Ok...ktorg pon lepak2 kat rumah die...First time g kedah, aku terpesona sbb byk sgt sawah kat Kedah nih...saujana mata memandang...hijau jer...sarapan semua...pastu agak2 dh kenyang...g masjid...tdo!..kuikuikui...agak2 dh pkl 12.30 tgh hr...ktorg gerak balik ke rumah Cik Yum...huhuhu..spt biasa amik gambo sini sana...makan...bla..bla..bla...makan lg...yg pastinya aku tmbh 2 kali sbb lauk die sedap!..huhu (naik lg la 2 kelo..huhuhu ;(...)....agak2 pkl 2.30 ptg mcm tuh ktorg gerak dr rumah cik yum utk ke pekan alor star untuk ke pekan Rabu....:P
Time baru sampai...semua senyum2 sbb happy smpi umah cik yum...spt biasa pose sensek di luar dugaan....
sesi sarapan Barrock bersama peminat...kelihatan kumbang kagum dgn nasi lemak yang ada dan cube mempraktikkan tarian piring yang telah lame ditinggalkan...kelihatan badok tersenyum puas selepas melantak 2 bungkus nasi lemak..
sesi bergambo bersama kek pengantin.....
sesi bergambo bersama pelamin pengantin....kuikuikui :P

Kat pekan rabu (1st time g..huhuhu)...die mcm pekan jual brg2 tempatan lah...ade jual bende2 mkn...beras la..pulut la...yang pastnye aku de beli ikan pekasam sekilo sbg buah tgn hangit! (huhuhu...bau die kaw woo...cair taik idung!)pastu ade la beli sikit2 beras siam, pulut siam, kuah rojak mak Bee..huhuhu...awek siam...(~hehehehehe..tpo jer..:P)...aaarrr...x byk la beli...sikit2 jer...huhuhu.. huha..huha...pkl 6 ptg br blah dr alor star...gerak ke RnR gurun balik sbb nk jumpe balik team kumbang yang td lps g umah Cik yum g Perlis jap...nk amik brg.....

Ok..pas smayang maghrib...ktorg gerak pulok ke umah Opah kumbang kat Taiping...humang aii! kampung kumbang mmg agak jauh nk g...lame gak la nk sampai...kebetolan kreta habis petrol la pulok...terpakse isik kat stesen minyak koboi (stesen minyak kampung tuh....yg sempoi habis..:P)Ok...ktorg trus la perjalanan sampai kt umah opah die pkl 10.30 mlm..huhuhu...letih la pulok sbb dr siang asyik merayap je kejenya...huhuhu...Opah kumbang mmg ramah (termasuklah atok die skali..)..oleh sbb pnat..aku pas minum teh...trus tdo...tdo kaw2 nyer tau...x sedar ape2...huhuhu...

Day 3, ahad, 25/11
Ok...bgn pg...lepas smayg...sarapan lah nasi lemak ala2 kg (sbb bungkus dlm daun pisang..je..) ktorg meneruskan misi memetik pucuk paku...huhuhu..yang nih best sbb kumbang ngan opah die ssh2 petik pucuk paku...yg lain sebok2.....borak!..(huhuhu..sorry kumbang..ktorg jakun jumpe pucuk paku...kuikuikui)tgh petik2 jumpe plak la hai pacat!..hadoi hai...mmg kelemahan aku tgk bende nih...gelinye!...slps sesi petik2..sesi jolok jambu la pulok sambil beramah mesra ngan monyet atok kumbang...hahahahaha..seperti biasa...untuk sesi bergambo semua wat2 rajin...tapi last2 kumbang ngan opah die jer yg jolok jambu tuh...:P
semuanye...happy! sbb dh nk gerak g mandi sungai! tuh yg angkat ketiak tuh jgn lebey2...sume blom mandi...gosok gigi pon boleh diragui...:P

lepas sesi jolok jambu...aha! ni yg plg best...berendam kt sungai!..aku mmg suke...slaku org yg berbdn beso...mmg sesuai sgt la berendam kat sungai yg air die sejok sentiasa...huhuhu..lame gak ar berendam...sampai kecut2 la bdn dibuatnye...yang pastinye..aku dr mula sampai nk balik berendam je kejenye...kuikuikui...pkl 12.30 tgh hr...bertolak balik dr kg kumbang...sbg cenderahati..opah n wan nobatkan aku sbg peserta terbaik (sbb aku dpt cenderahati terbesar berupa petai, pucuk paku, jambu air, pisang..huhuhuhu)....
Air sungai yang coba ditunjukkan oleh kumbang..sejuk jer...best!
lagi skali gambo sungai tuh...aku mmg suke....lain kali mesti aku dtg lg...best!
selamat tinggal umah Opah kumbang..we will miss u...:P..poyo je...

Ktorg bertolak balik ke Bangi (sebelom tuh singgah jap umah wawa...) dan sampai kat sg buloh dlm 7.30 mlm (sbb nk hantar wani n Ct N)...dan dari situ bertolak plak ke Bangi...sampai bangi dlm pkl 9.00 mlm....huhu...letih...mmg letih tapi puas n happy jer...:P
itula bingkisan perjalanan aku ke kedah...mmg puas hati...kalo lain kali nk g travel jauh2 mcm ni mmg aku akan join...mmg syiok gle!..huhuhu... babai..bai!

Monday, December 3, 2007

Bengkel Penyelidikan INBIOSIS 2007

Hahaha...pada 20-22 November lepas...aku join la bengkel penyelidikan lab inbiosis nih...lokasi? dkt avillion PD...yang pastinya tmpt tu mmg superb beb...mmg cantik...kirenya hotel 4 bintang lah ni..hahaha..spt biasa..bengkel ni nak bincangkan la research yg dh dibuat dek student2 ni tapi pd mase yg sama bercuti gak...ok ni ade beberapa bingkisan utk tatapan semua...
Hari pertama sampai kat Avillion...kelihatan Ada sedang tabah menunggu bilik dari En Yus Seperti biasa, selepas dapat bilik masing-masing..bergambo dulu..dari kiri, aku, kak cha, rumi, is, sarah, Ada, Zaa....

Selepas tuh...jalan2 kat pantai sambil makan2...huhu..:PKak cha malu2 sbb dpt mkn seblah Apai sambil aku tgh usha nk paw goreng pisang..:P
Sesi breakaway dari aku, analone ngan Ada..

Seperti biasa, lepas makan..s.ume suka hati..:)
Dalam dewan...Sue ngan Analone cube nk jadi Daisy Duck..

Pemandangan semasa konferen..:PTime borink x tau nk wat apo...lukih...

Gambo kenangan semua yg join bengkel...Cari yg mn satu aku...?

Sesi perbincangan mengenai research masing2 antara presiden Poerta Rico (aku) ngan Menteri Hal Ehwal Wanita dan Kekeluargaan Cuba (Analone)..Tiada dalam gambo..Ali, Rumi, Kak Cha, Sue, Sarah, Apai, Zaa, Ada ngan Is...juga tidak terdapat di dalam gambo...Aishah klemak..huhuhu :PSesi bergambo sebelom balik...


Hari terakhir meninggalkan PD...huhuhu..sedey seh!Semua org tgh tunggu Kak cha jemput....:P..kelihatan Ada melayan blues, Ali bertepuk girang, Ana malu2 kambeng, Is tgh blur, Sarah xtau tgh watpe dan Zaa tgh berfikir secara serius...tidak terdapat dalam gambar Barrock (sbb tgh amik gambo...huhu :P)

Friday, November 30, 2007

Blues untuk korang..:P


6.30 pagi

Aku tersedar dari lena...pagi ini, hari hujan lagi...Aku usap-usap lemah mataku..Terasa perit rasanya membuka mata selepas lena yang panjang. “Alhamdulillah, masih ada lagi udara yang aku sedut pagi ini..”, rintihku sendirian...Aku bangun...Subuh...Kata orang subuh itu banyak keberkatannya. Terngiang-ngiang lagi suara arwah Tok Nah membisikkan lembut di telinga cucunya yang sorang ni suatu ketika dulu. “Bangun pagi...sembahyang subuh. Nanti rezeki tak lekat..”, Betullah tu. Kata orang tua jangan dibetah. Insyaallah..aku cuba. Kerana kadang kala aku juga alpa..maklumlah, aku bukan manusia maksum. Kadang kala aku juga hanyut dalam kenikmatan lena ni..Nikmat tuhan...hehehe..aku senyum sendiri...

Selepas selesai sembahyang subuh. Aku tak tahu nak buat apa. Nak sambung tidur, mata bagaikan memberontak. Benci untuk kembali lena. Hahaha...apa lah yang nak dibuat pagi-pagi macam ni..Di luar hujan masih turun...lebat..sangat lebat..kalau hari cerah boleh lah aku keluarkan peluh...berjogging..Pagi-pagi macam ni seronok! Kanak-kanak comel berlari. Kicau burung. Udara segar. Warga-warga emas jalan berpimpin tangan. Romantis. Manis. Mendamaikan. Tapi hari ini, hari hujan.

Aku bosan. Aku perhatikan akuarium kura-kura yang aku bela sejak 3 bulan yang lepas. Dua-dua tengah lena tidur. Kelakar! kedua-duanya tidur berdiri. Aku tertawa sendiri. Itulah, kadang-kadang bukan manusia sahaja yang boleh menjentik hati kita, haiwan pun boleh. Itulah makhluk ciptaan tuhan. Ada fungsinya. Aku kembali ke ruang tamu, hempaskan badan ke atas sofa biru. Buka TV. Aku tonton TV..dengan fikiran yang kosong.

Tiba-tiba, telefonku berbunyi. Mesej. Dari siapa?. “Hai..tengah buat apa?”, Hah! siapa ni? Siapa pulak mesej aku pagi-pagi buta ni. Siapa? kalau bosan pun buat apa la mesej aku pulak. Macam kurang penting. Hish! ni mesti ada orang nak main-mainkan aku ni. Aku balas. “Siapa ni? Sorry, tak kenal la nombor siapa”, Hurm, apa lah yang dia balas nanti. Telefonku berbunyi lagi. Amboi! cepatnya balas.

“Tak ingat ke? ni kawan lama la. Nidah..:)”, Nidah? Nidah mana? Aku tak ingat la. Siapa la pulak ni? Ish...susah betul la...

“Owh..Nidah! ape crite..lame x ctct..”, Hahaha..aku cuba buat-buat kenal. Tak lama selepas tu telefonku berbunyi lagi. Dia balas.......

~Bersambung...:P~

*Cerita ini adalah rekaan semata-mata. Tiada kaitan samada yang masih hidup ataupun yang telah meninggal dunia.

Kemanisan yang hilang


Kadang-kadang....
aku rasa aku berada di tempat yang salah,
suasana yang salah,
langkah yang salah,
detik yang salah...

Kadang-kadang....
aku letih dengan suasana,
letih dengan kerenah,
letih dengan kepura-puraan,
letih dengan konspirasi,
letih dengan dugaan...

Kadang-kadang...
aku letih dengan mawar berduri
letih dengan kecantikannya yang palsu,
letih dengan duri-durinya yang mencengkam jari,
letih dengan liuk lentuk kepalsuannya...

Aku ingin lari,
bebas dari segalanya,
aku letih...semakin hari semakin letih,
gerak nafas...denyut nadi,
seakan lemah,
mataku kosong...hilang sinarnya...

Aku ingin kegembiraan lalu,
aku ingin saat bunga mengembangkan kelopaknya,
aku ingin saat burung-burung berkicauan,
aku ingin saat madu belum menjadi racun,
aku ingin saat rakan-rakan mengotakan janjinya...

mungkin hari ini,
hari dia,
mungkin hari ini,
roda putaranku di bawah,

Namun, kita hanya manusia,
siapa manusia, yang dapat menelah hari esok?
siapa manusia, yang menentukan nasib sesiapa?



Friday, November 23, 2007

Kimi Wo Sagashiteta

Kitto kizukenakatta kimi ni hajimete deau sono toki made wa
Hitori de ikite yukeru to omotte aruitetan da

Jitto kakaekondeta donna mayoi mo donna kokoro nokori mo
Adokenai hohoemi ga zenbu fukitobashite kureta

* Zutto zutto kimi no soba de dare yori mo chikai kono basho de
Nani yori mo tsuyoi kimochi de boku wa kimi o mamoritsuzukeru

Yatto wakatta hazu na noni mukiatta totan ni tsuyogatte
misetari shite...
Kore made mo kore kara mo kurikaesu kamo shirenai

Tsutaetai kotoba sae mitsukerarenai toki wa namida nagasou
Bokutachi futari naraba subete norikoete yuku darou

Zutto zutto kimi no soba de dare yori mo chikai kono basho de
Nani yori mo tsuyoi kimochi de boku wa kimi o mamoritsuzukeru

Hikari no mabushii asa demo kaze no fukitsuzukeru yoru demo
Itsu no hi demo kawaranai kimochi de boku dake o mitete hoshii

Hoshi tsubu kazoete tameiki tsuita kore dake no guuzen no naka
de
Tatta hitotsu futari no naka ni umareta mono wa
Kiseki nanka ja nai kara

* repeat

Kyou mo ashita mo asatte mo dore dake no toki ga tattemo
Kore dake wa kawaranain da boku wa kimi dake o mitsumete iru

Kitto wakattetan da kimi ni hajimete deatta sono toki ni wa
Sagashitsuzuketetan da boku wa kimi o sagashiteta

Boku wa kimi o sagashiteta

Boku wa kimi o sagashiteta Contributed by Hikaru Tomoe <

Tuesday, November 13, 2007

Bulan bintang anda?

GEMINI - The Liar
(5/21-6/21)O utgoing.Lovable.
Spontaneous. Not one to mess with.
Funny. Excellent kisser. EXTREMELY
adorabl e. Loves relationships,
Ad dictive. Loud. 16 years of bad luck
if you do not repost.

AQUAR IUS - The Best
(1/20-2/18)G reat talker. Attractive
and
passionate. Laid back. Knows how to
Have fun. Is really good at almost
anything. Great kisser. Unpredictable.
Ou tgoing. Down to earth. Addictive.
Attrac tive. Loud. Loves being in long
relationship s. Talkative. Not one to
mess with. Rare to find. Good when
found. 7 years of bad luck if you do
not repost.

PISCE S - The Addict
(2/19-3/20 )
EXTREMELY adorable. Intelligent. Loves
to joke. Very Good sense of humor.
Energetic. Predict future. GREAT
kisser. Always get what they want.
Attractive. Easy going. Loves being in
long relationship. Talkative. Caring. 4
years of bad luck if you do not repost.

LEO - The Cool One
(7/23-8/22) Nice to everyone they meet.
Their Love is one of a kind. Silly and
Fun. Have own unique appeal. Most
caring person you'll ever meet!
however not the kind of person you
wanna mess with... u might end up
crying... 9 years of bad luck if you
do not repost.

CANCE R - The Smart One.
(6/22-7/22)T rustworthy . Attractive.
Great kisser. One of a kind. Loves
being in long-term relationships.
Ex tremely energetic. Unpredictable.
No t a Fighter, but will knock your
lights out. 2 years of bad luck if you
do not repost.

ARIES - The Irresistible One
(3/21-4/19) Nice Love is one of a kind.
Great listeners. Lover not a fighter,
but will still knock you out.
Trustworthy. Always happy. Loud.
Talkative. Outgoing. VERY FORGIVING.
Loves to make out. Has a beautiful
smile. Generous. Strong. THE MOST
IRRESISTIBLE . 9 years of bad luck if
you do not repost.

SAGIT TARIUS-The One that Waits
(11/22-12/2 1) Dominant in
relationships. Someone loves them
right now. Always wants the last word.
Caring. Smart. Loud. Loyal. Beautiful.
Goofy. Easy to talk to. Everything you
ever wanted. Easy to please. The one
and only. 7 Years of bad luck if you
do not repost.

TAURU S- The Aggressive One
(4/20-5/20) MOST AMAZING KISSER. Very
high appeal. Love is one of a kind.
Very romantic. Most caring person you
will ever meet! Entirely creative.
Extreme ly random and proud of it.
Freak. Spontaneous. Great at telling
Stories. Not a Fighter, But will Knock
your lights out if it comes down to
it. Someone you should hold on to. 12
years of bad luck if you do not repost.

LIBRA - The Partner for Life
(9/23-10/22) Caring and kind. Smart.
Center of attention. High appeal. Has
the last word. Good to find, hard to
keep. Fun to be around. Extremely
weird but in a good way. Good Sense of
Humor!!! Thoughtful. Always gets what
he or she wants. Loves to joke. Very
popular. Silly, fun and sweet. 5 years
of bad luck if you do not repost.

CAPRI CORN - The Superior Sexual
Partner
(12/22-1/ 19) Love to bust. Nice.
Sassy. Intelligent. Predict future.
Irresisti ble. Loves being in long
relationship s. Has lots of friends.
Great talker. Always gets what he or
she wants. Also not a fighter, but if
they have to, they will also knock the
lights out of you if it comes down to
it..Cool. Loves to own Geminis' in
sports. Extremely fun. Loves to joke.
Smart. 24 years of bad luck if you do
not repost.

SCORP IO - The Gorgeous One
(10/23-11/21) Loves being in long
relationship s.Likes to give a good
fight for what they want. Extremely
outgoin g. Loves to help people in
times of need. Best kisser. Good
personality. Stubborn. A caring
person. One of a kind. Gorgeous smile.
Not one to mess with. Are the most
attractive people on earth! 15 years
of bad luck if you do not repost

Peribadi anda?


klik untuk besarkan gambo..

Monday, November 12, 2007

Care your breakfast?

Lightbulb Interesting Quotes

If you want to say it with flowers, a single rose says: "I'm cheap!" -Delta Burke

Women complain about premenstrual syndrome, but I think of it as the only time of the month that I can be myself. -Roseanne

I am not the boss of my house. I don't know when I lost it. I don't know if I ever had it. But I have seen the boss's job and I do not want it. -Bill Cosby

My mom said the only reason men are alive is for lawn care and vehicle maintenance. -Tim Allen

We have women in the military, but they don't put us in the front lines. They don't know if we can fight, if we can kill. I think we can. All the general has to do is walk over to the women and say, "You see the enemy over there? They say you look fat in those uniforms." -Elayne Boosler

Always be nice to your children because they are the ones who will choose your rest home. -Phyllis Diller

Electricity can be dangerous. My nephew tried to stick a penny into a plug. Whoever said a penny doesn't go far didn't see him shoot across that floor. I told him he was grounded. -Tim Allen

If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin

Untuk dikenang...


  1. Sekurang-kurangnya ada 5 orang dalam dunia menyayangi anda dan sanggup mati kerana anda.
  2. Sekurang-kurangnya ada 15 orang dalam dunia ini menyayangi anda dalam beberapa cara.
  3. Sebab utama seseorang membenci anda adalah kerana dia ingin menjadi seperti anda.
  4. Senyuman daripada anda boleh membawa kebahagiaan kepada seseorang, walaupun dia tidak menyukai anda.
  5. Setiap malam ada seseorang mengingati anda sebelum dia tidur.
  6. Anda amat bermakna dalam hidup seseorang.
  7. Kalau bukan kerana anda,seseorang itu tidak akan hidup bahagia.
  8. Anda seorang yang istimewa dan unik.
  9. Seseorang yang anda tidak ketahui menyayangi anda.
  10. Apabila anda membuat kesilapan yang sangat besar, ada hikmah sebaliknya.
  11. Sekiranya anda merasakan anda dipinggirkan, fikirkan semula mungkin anda yang meminggirkan mereka.
  12. Apabila anda terfikir anda tidak mempunyai peluang untuk mendapatkan sesuatu yang anda ingini, mungkin anda tidak akan memperolehinya, tetapi sekiranya anda percaya pada diri sendiri lambat laun anda akan memperolehinya.
  13. Kenangilah segala pujian yang anda terima. Lupakan segala maki hamun, caci umpat cela.
  14. Jangan takut untuk meluahkan perasaan anda; anda akan merasa senang bila seseorang mengetahuinya.
  15. Sekiranya anda mempunyai sahabat baik, ambillah masa untuk memberitahunya yang dia adalah yang terbaik.

    Hanya seminit diperlukan untuk mendapat sahabat baik,sejam untuk menghargainya, sehari untuk teman tetap paling setia.

    Walaupn punya harta yang banyak,teman tetap paling berharga.

Wednesday, November 7, 2007

Tips kehidupan..

PERTAMA.
Bersedekahlah kepada orang lain lebih daripada yang mereka perlukan dan lakukanlah dengan penuh kerelaan.

KEDUA.

Kahwinilah lelaki / wanita yang gemar anda berbicara dengannya, kerana kemahiran berbicara antara satu dengan lain akan menjadi lebih penting pabila usia semakin tua.

KETIGA.
Usahlah mempercayai segala perkara yang anda dengari. Berbelanjalah sekadar apa yang ada atau tidurlah seberapa lama yang anda perlu

KEEMPAT.
Apabila kamu berkata, " Aku Cinta Padamu", maka tunaikanlah.

KELIMA.
Pabila mengatakan, "Maaf", tenunglah matanya.

KEENAM.
Bertunanglah sekurang-kurangnya enam bulan sebelum kamu diijabkabulkan.

KETUJUH.
Percayailah cinta pandang pertama.

KELAPAN.
Usah tertawakan impian orang lain. Manusia tanpa impian tidak memiliki apa-apa.

KESEMBILAN.
Cintailah seseorang dengan sepenuh hati dan penuh kasih sayang. Sungguhpun anda akan berasa seolah-olah diri anda tersiksa, tapi percayalah itulah satu-satunya untuk melengkapkan kehidupan ini.

KESEPULUH.
Jika berlaku perselisihan pendapat, bertengkarlah secara aman. Usahlah menyebut nama sesiapa ketika bertengkar.

KESEBELAS.
Usahlah menilai seseorang berdasarkan peribadi keluarga mereka.

KEDUABELAS.
Berbicaralah dengan tenang dan berfikirlah dengan pantas.

KETIGABELAS.
Apabila seseorang bertanyakan satu soalan yang tidak anda gemari, lontarkanlah senyuman dan bertanyalah padanya,"Kenapa anda ingin tahu?"

KEEMPATBELAS.
Ingatlah bahawa setiap cinta dan pencapaian yang besar akan melibatkan pengorbanan dan risiko yang besar.

KELIMABELAS.
Ucaplah "Semoga anda diberkati" apabila mendengar seseorang bersin.

KEENAMBELAS.
Apabila anda kerugian, janganlah jadi kurang ajar.

KETUJUHBELAS.
Berpeganglah kepada tiga R:
1. Rasa hormat pada diri sendiri;
2. Rasa hormat kepada orang lain;
3. Rasa tanggungjawab terhadap semua tindakan anda

KELAPANBELAS.
Usahlah benarkan pertikaian yang sebesar hama merosakkan sebuah persahabatan yang besar.

KESEMBILANBELAS.
Apabila menyedari bahawa anda telah melakukan kesalahan, usahlah berlengah untuk perbetulkan kesalahan itu.

KEDUAPULUH.
Tersenyumlah ketika menjawab telefon. Pemanggil akan melihatnya daripada suara yang mereka dengar.

KEDUAPULUH SATU
Adaketikanya anda perlu bersendirian.

Rekod artis Malaysia

Rekod Paling Banyak Menang Anugerah
Siti Nurhaliza sudah memenangi lebih 100 anugerah/awards. Tiada satu pun dari kemenangan tersebut datang dari bidang lakonan. Semua kemenangan adalah dalam bidang nyanyian (vokal terbaik, persembahan terbaik, album terbaik..) Ini menggambarkan betapa unggulnya Siti Nurhaliza dalam bidang nyanyian. Artis lain yang menggabungkan kemenangan mereka dalam bidang nyanyian, penciptaan dan lakonan masih belum mampu menandingi kehebatan Siti Nurhaliza. Siti memenanginya di Malaysia, Singapura (MTV), Indonesia, Shanghai, Australia dan Kazakhstan. Rekod Paling Lama Menunggu Untuk Buat Konsert
Ahmad Jais menunggu selama 40 tahun sebelum dapat mengadakan konsert solo. Konsert Ambang Sore diadakan di Dewan Tunku Canselor Universiti Malaya pada 1 Oktober 2004 adalah yang pertama untuk artis bertaraf 'terkenal' seperti Ahmad Jais, yang berumur 68 tahun. Syarikat Casa Elegan Sdn. Bhd. menjadi syarikat pertama yang menawarkan Ahmad Jais untuk menjayakan konsert solo. Ahmad Jais sempat merakamkan 15 album dan 200 lagu sepanjang kariernya. Lagu Kuchupan Azimat adalah lagu pertama yang dirakamkan oleh Ahmad Jais iaitu pada 29 November 1965. Itulah kali pertama lagu tersebut dinyanyikan di atas pentas.

Artis Bogel Pertama
Zarina Zainudin menjadi artis Melayu pertama bikin gempar apabila foto-foto bogelnya secara solo menjadi edaran awam. Pada masa itu kemudahan internet belum muncul di Malaysia. Gambar-gambar bogel Zarina Zainudin diedarkan secara 'manual'. Menurut Zarina Zainudin, dia diperdayakan. Namun kesemua gambar itu menunjukkan posing yang tu bukan palsu. Zarina Zainudin terus bersara dari bidang lakonan selepas itu. Zarina Zainudin telah berkahwin, mempunyai anak, dan menjadi pengusaha produk kosmetik.

Aksi Palsu Paling Panas
Gambar-gambar Linda dan Edry Kini, mereka berdua menjadi pasangan artis pertama dalam sejarah Malaysia yang mempunyai rakaman gambar-gambar aksi lucah di internet. Sebelas keping gambar palsu Linda dan Edry dalam pelbagai gaya seksual disebarkan di internet oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.

Aksi VCD Lucah Pertama
Pelakon lembut Wan Norazlin menjadi artis Malaysia pertama yang merakamkan aksi-aksi lucah yang menjijikkan dengan pasangannya dalam bentuk filem. Rakaman dipercayai dibuat dengan kamera video, yang kemudiannya diubah format ke dalam bentuk VCD oleh pihak yang tidak bertanggungjawab dan disebarkan di dunia internet. Pasangannya adalah suaminya sekarang, seorang graduan undang-undang dari Universiti Islam Antarabangsa. Rakaman dipercayai dibuat sebelum mereka berkahwin, untuk 'koleksi peribadi'. Tiada tangkapan atau dakwaan dibuat. Wan Norazlin terus menghilangkan diri dari dunia artis selepas itu hingga kini. Wan Norazlin menjadi artis yang paling memalukan di Malaysia.


Ratu Kangkang
Safura dengan satu jurus kangkangan istimewa

Bontot Paling Murah
Mas Idayu dengan kehebatan gelek 45 darjahnya.

Hantu Paling Seksi
Maya Karin Harum Sundal Malam. seksi @ seram?

Hajah Paling Seksi
Inilah pakaian Deja Moss selepas balik dari Makkah

Artis Paling Tua Berkhalwat
Makcik Julie Dahlan Lahir 1958

Paling Lama Jadi Artis
Tan Sri S.M Salim (Sheikh Salim Sheikh Muhammad Al Mahros) telah menjadi artis selama lebih 50 tahun. Mula menyanyi nasyid, zapin dan keroncong di majlis-majlis perkahwinan semasa kecil lagi. Menyertai pertandingan menyanyi Bintang Radio di Singapura pada tahun 1952 dan mendapat tempat ketiga setelah tewas kepada P.Ramlee dan R.Azmi.

Artis Pertama Bergelar Tan Sri Semasa Masih Hidup
Tan Sri S.M. Salim adalah artis pertama bergelar Tan Sri semasa masih hidup. Beliau dikurniakan pangkat "Panglima Setia Mahkota" (PSM) yang membawa gelaran Tan Sri oleh Yang di-Pertuan Agong Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah.

Artis Pertama Bergelar Tan Sri
P.Ramle menerima pangkat Tan Sri pada Jun 1990, selepas 17 tahun beliau meninggal dunia.

Harun Din Tumpaskan Mubaligh Angkuh

Lelaki India berbadan tegap itu menghempaskan dirinya ke atas sofa di ruang tamu rumahnya di Petaling Jaya. Hari ini, dia rasa terlalu letih. Pelanggan yang datang ke bank tempatnya bekerja hari ini, luar biasa ramainya. Dia cuma sempat berhenti rehat sewaktu makan tengah hari sahaja. Selepas itu, dia kembali sibuk melayan pelanggan sehinggalah habis waktu pejabat.

Lelaki itu menghidupkan TV 29 inci yang baru dibelinya tidak sampai dua bulan dengan remote yang berada di tangannya. Ditukarnya satu per satu siaran televisyen, TV3, TV2, semuanya sama. Tidak ada apa yang menarik. Bosan!. Dia menukar pula kepada siaran TV1 .


Kebetulan ketika itu, rancangan Forum Perdana Ehwal Islam sedang berlangsung. Salah seorang ahli panelnya ialah ulama terkenal, Dato’ Dr. Haron Din.
Biarpun dia bukan seorang Muslim, rancangan Forum Perdana Ehwal Islam bukanlah asing baginya. Selalu juga dia menonton rancangan tersebut. Malah, dia juga tahu sedikit sebanyak tentang ajaran Islam melalui rancangan tersebut. Lagipun, dia suka melihat kepetahan ahli panel itu memberi ceramah dalam bahasa Melayu, secara tidak langsung, dia boleh belajar bertutur dalam bahasa Melayu dengan lebih baik.

Sedang asyik mengikuti perbincang­an itu, tiba-tiba, lelaki tersebut tersentak apabila mendengar Haron Din mengatakan: “Bandingan segala kebaikan amal dan usaha orang-orang yang kufur ingkar terhadap Tuhannya ialah seperti abu yang diterbangkan angin pada hari ribut yang kencang, mereka tidak memperoleh sesuatu faedah pun daripada apa yang mereka telah usahakan itu. Amalan itu menjadi sia-sia akibat mereka sebenarnya berada dalam kesesatan yang jauh daripada kebenaran.”

Mendengar kata-kata Haron Din, darah lelaki India itu menyirap. Perasaan marah menyelinap masuk ke dalam hatinya. Mana boleh! Itu tidak adil! Takkan Tuhan hanya menerima kebaikan orang Islam sahaja? Bagaimana dengan kebaikan yang dilakukan oleh orang bukan Islam?

Bahkan, sepanjang hidupnya, dia melihat banyak kebaikan yang dilakukan oleh orang bukan Islam, dan ada kalanya, melebihi daripada Kebaikan yang pernah dilakukan oleh orang Islam itu sendiri. Apakah segala kebaikan itu tidak diterima? Dia mula menganggap, ajaran Islam mengamalkan sikap kasta. Jika begitu ajaran Islam, bermakna ia double standard.

Rasa tidak puas hati terus menyelubungi fikiran lelaki tersebut. Lelaki India itu akhirnya bertekad untuk ber­jumpa dengan Haron Din. Dia ingin berdebat dengan ulama tersebut. Pada fikirannya, mana boleh seorang ulama mengeluarkan kenyataan yang tidak adil seperti itu, dan boleh menyentuh perasaan orang bukan Islam di negara ini seperti dirinya. Apatah lagi ia dilakukan secara terbuka di kaca TV.

Lelaki itu tahu, Haron Din bukanlah calang-calang orang, tetapi dia tidak peduli. Dia tetap mahu berjumpa dengan ulama tersebut dan mesti mencari jalan bagaimana untuk bertemu dengannya.Setelah beberapa bulan memendam niat untuk bertemu Haron Din akhirnya hasrat itu tercapai. Melalui seorang pelanggan yang dikenali ketika berurusan di bank tempatnya bekerja, lelaki itu dibawa bertemu dengan Haron Din di sebuah rumah seorang ahli perniagaan di Petaling Jaya. Haron Din mengadakan usrah di rumah ahli perniagaan tersebut pada hari Khamis malam Jumaat, seminggu sekali.

Ketika sampai di rumah ahli perniagaan tersebut, kuliah baru saja bermula. Di hadapan lebih 20 orang jemaah, kelihatan Haron Din duduk bersila sambil memegang sebuah kitab. Kebetulan pada malam itu, Haron Din mengajar tentang bab syirik. Bila ternampak muka Haron Din, hatinya menjadi panas.

Lelaki itu membulatkan tekad, selepas tamat kuliah, dia mahu berjumpa dengan Haron Din. Dia mahu mengajak Haron Din berdebat. Lelaki itu memang betul-betul tidak berpuas hati dengan kenyataan Haron Din di dalam Forum Perdana. Ia masih terngiang-ngiang di telinganya biarpun sudah beberapa bulan berlalu.

Namun, tidak disangka-sangka, segala yang dirancangnya tidak menjadi. Perasaan marah dan bengang yang bersarang dalam dirinya selama beberapa bulan itu mula surut apabila dia duduk mendengar kuliah yang disampaikan oleh ulama tersebut.

Setelah tamat kuliah yang diberikan Haron Din, lebih kurang dua jam selepas itu, semangatnya yang tadi berkobar-kobar mahu berdebat dengan ulama tersebut, kian kendur. Rupa-rupanya, dalam diam, dia mengakui, cara penyampaian, serta kupasan Haron Din yang begitu terperinci dalam bab-bab syirik, membuatkan dia rasa amat terpegun.

Sebelum ini, lelaki India itu tidak pernah mendengar penjelasan mengenai Islam dan ketuhanan seperti yang didengarnya pada malam itu. Biarpun hati lelaki berkenaan sudah mula mahu akur pada kebenaran Islam, namun egonya masih menebal. Lelaki ini memperingatkan dirinya, kedatangannya pada malam itu bukan untuk terpengaruh dengan kata-kata Haron Din, tetapi untuk mengajak ulama itu berdebat dengannya.

Akhirnya dia memutuskan untuk menangguhkan hasrat berdebat dengan Haron Din. Bukan tidak berani, tetapi sebenarnya pada malam itu segala persepsi buruknya terhadap Haron Din dan Islam telah mula berubah.

Pun demikian, lelaki itu tidak mahu mengalah dengan perasaannya. Ego yang ada dalam dirinya mengaburi kewarasan akalnya. Misinya berjumpa dengan Haron Din ialah untuk menyatakan apa yang dikatakan oleh ulama tersebut dalam Forum Perdana adalah tidak adil. Tidak lebih daripada itu.

Dan yang paling penting, tujuan dia bertemu ulama tersebut bukanlah untuk mengakui kebenaran Islam. Lelaki itu membuat perancangan sendiri. Dia akan terus mengikuti kuliah Haron Din di situ, agar dia lebih faham tentang Islam dan senang nanti untuk dia berhujah dengan ulama tersebut kelak.

Selepas itu, pada setiap malam Jumaat, lelaki berkenaan menghadiri kuliah Haron Din. Kali ini dia pergi seorang diri. Tetapi ‘masalahnya’ semakin lama mengikuti usrah Haron Din, semakin jelas dilihatnya kebenaran Islam. Lama-kelamaan, tujuan asal lelaki ini untuk berdebat dengan Haron Din dan mengatakan bahawa Islam agama yang double standard, bertukar menjadi sebaliknya. Setiap kali dia mengikuti usrah Haron Din, semakin hampir hatinya pada Islam. Islam itu dilihatnya tulus, lurus tanpa simpang-siur.

Niat asalnya untuk berdebat dengan Haron Din akhirnya terpadam begitu sahaja. Sebaliknya, hatinya menjadi semakin lembut dan lelaki India itu bertambah berminat untuk mengetahui tentang ajaran Islam dengan lebih mendalam.

Suatu hari ketika mengikuti usrah Haron Din di rumah ahli perniagaan tersebut, lelaki India itu mengambil peluang bertanyakan bermacam-macam soalan tentang Islam. Dia bertanya, mengapa perlu meninggalkan agamanya dan memeluk Islam? Bukankah semua agama itu sama. Bukankah Islam itu juga sama seperti agama lain, menyuruh membuat kebalkan dan meninggalkan kejahatan?

Dan yang paling penting, dia mahu tahu, kenapa Haron Din mengatakan hanya amalan orang Islam sahaja yang diterima Allah, dan amalan orang bukan Islam tidak diterima-Nya seperti yang disebut di dalam Forum Perdana Ehwal Islam tidak berapa lama dulu.
Haron Din tersenyum dan secara berkias beliau menjawab; “Untuk memudahkan saudara memahaminya, biar saya berikan contoh begini: kita adalah seorang hamba dan tuan kita memberikan kita sebidang tanah, cangkul, benih, baja dan segala kelengkapan yang lain untuk kita mengusahakan tanah tersebut.

“Tuan kita suruh kita usahakan tanah itu tetapi kita tidak berbuat seperti mana yang disuruh, sebaliknya kita mengusahakan tanah orang lain. Kemudian bila tiba di hujung bulan, kita datang kepada tuan kita untuk meminta upah. Saudara rasa, adakah tuan kita akan bagi upah sedangkan kita tidak lakukan apa yang disuruh, sebaliknya kita melakukan kerja untuk orang lain?

“Begitu jugalah simboliknya di dalam Islam. Jika kita melakukan kebajikan dan kebaikan, bukan kerana Allah, tetapi kerana sesuatu yang lain, contohnya kerana manusia, pangkat atau harta, apakah di akhirat nanti, Allah akan memberi balasan di atas amal perbuatan kita sedangkan semua amalan yang kita lakukan bukan untuk Dia?”

Ternyata segala jawapan dan hujah yang diberikan oleh Haron Din atas pertanyaannya itu, membuatkan dia mati akal. Begitu juga dengan setiap hujah dan persoalan yang cuba ditimbulkan lelaki itu dengan mudah dipatahkan oleh Haron Din dengan cara yang lembut dan bijaksana, tanpa sedikit pun menyinggung perasaannya sebagai orang bukan Islam.


Setelah empat minggu berturut-turut mengikuti kuliah yang diberikan oleh Haron Din, ego yang ada di dalam dirinya hancur dengan kebenaran Islam. Akhirnya hati lelaki itu terbuka untuk memeluk Islam. Enam bulan selepas itu, secara rasmi lelaki India tersebut memeluk Islam.

Dalam satu pertemuan empat mata dengan Haron Din setelah lelaki itu memeluk Islam, dia sempat bertanya mengapakah ulama tersebut mengeluarkan kenyataan seperti itu di kaca TV, sedangkan kenyataan itu boleh mengundang rasa tidak puas hati di kalangan bukan Islam, seperti apa yang dirasakannya.

Haron Din menjelaskan kepada lelaki India tersebut: “Memang kenyataan itu saya tujukan khusus untuk orang bukan Islam. Saya mahu orang bukan Islam berfikir tentang kehidupan, asal usul manusia dan kebenaran agama. Saya mendapat maklum balas, ramai di kalangan bukan Islam yang menonton rancangan itu. Jadi, sengaja saya bacakan ayat al-Quran itu agar mereka berfikir.”

“Dan saya adalah di antara mereka yang terkena provokasi Haron Din itu. Biarpun pada peringkat awalnya saya bertemu beliau atas sebab tidak puas hati dengan kenyataannya, namun akhirnya, saya bersyukur, kerana ia menjadi penyebab yang membuatkan saya akhirnya menerima cahaya kebenaran Islam,” jelas Mohammad Fitri Abdullah, 43, lelaki India yang dimaksudkan dalam cerita di atas.


Ketika Mastika menemuinya di pejabat Perkim bahagian Shah Alam di Masjid Negeri Shah Alam, Fitri berulang kali menyatakan betapa syukurnya dia mendapat hidayah biarpun pada mulanya dia langsung tidak terfikir untuk memeluk Islam.

“Seperti yang saya katakan, pada awalnya niat saya adalah untuk berdebat dan berbalah dengan Haron Din akibat rasa tidak puas hati terhadap kenyataannya itu. Tetapi, apabila saya mendengar penjelasan beliau, ego saya jatuh dan dalam diam-diam saya mengakui, saya bukanlah orang yang layak untuk berdebat dengan beliau,” jelasnya.

Sebenarnya sebelum memeluk Islam, Fitri memang seorang yang taat terhadap agamanya. Dia bukan sekadar seorang pengikut yang taat, tetapi juga bergerak aktif dalam beberapa persatuan yang berteraskan agama yang dianutinya. Selain itu, dia turut mengajar di beberapa rumah ibadat di sekitar ibu kota . Biarpun kuat terhadap agamanya, namun jauh disudut hati, lelaki itu sering merasakan ada sesuatu yang tidak kena dengan agama yang dianutinya.

“Sebenarnya, agama tersebut juga mengajar pengikutnya untuk menyembah Tuhan yang satu. Di dalam kitab­kitab lama, itulah ajarannya. Tapi masalahnya, apa yang dilakukan oleh penganut agama tersebut berlainan daripada apa yang diajar di dalam kitab.

“Mereka tidak menyembah Tuhan yang satu, sebaliknya menyembah bermacam-macam Tuhan, selain dari Tuhan yang satu,” tegas lelaki yang berasal dan Banting, Selangor ini. Lantaran itulah kata Fitri, hatinya sering berasa ragu dengan agama sendiri. Perasaan ini bukannya baru, malah timbul sejak dia berusia belasan tahun lagi. Dia melihat apa yang diajar di dalam kitab, dengan apa yang dipraktikkan oleh penganut agama lamanya, termasuk dirinya sendiri, ternyata bercanggah sama sekali.

“Tetapi apabila saya mendengar kuliah Haron Din, diam-diam saya mula sedar, saya memang berada dalam kesesatan yang nyata. Pertama kali mendengar ceramah beliau, sudah cukup untuk memberi kesedaran pada diri saya sekali gus berjaya mengubah pandangan saya terhadap Islam selama ini. Mungkin itulah kelebihan yang Allah berikan pada Haron Din,” kata Fitri lagi.

Kejadian itu sebenarnya telah pun berlalu hampir 15 tahun, namun cahaya iman yang menyerap ke dalam hatinya masih lagi sesegar dulu. Malah, dari hari ke hari semakin kukuh bertapak di dalam dirinya.

Jika dahulu Fitri seorang mubaligh yang aktif menyebarkan agama lamanya, kini Fitri masih tetap begitu. “Cuma bezanya, hari ini saya bergerak di atas landasan agama yang benar iaitu Islam. Saya cukup sedih bila mendengar ada saudara seagama saya, terutamanya di kalangan orang Melayu yang sanggup keluar dari Islam. Murtad.

“Hari ini, menjadi tanggungjawab saya untuk membantu mereka, memulihkan iman mereka, dengan pelbagai usaha dan cara, termasuk berkongsi pengalaman yang saya lalui sebelum ini.

“Ini adalah tuntutan wajib buat diri saya. Dengan kelebihan yang Allah anugerahkan kepada saya, saya perlu laksanakan amanah ini biarpun berat, sebagai usaha saya membantu menyemarakkan agama Allah di muka bumi yang bertuah ini,” ujarnya bersungguh­sungguh mengakhiri pertemuan kami pada petang itu.

catitan :

Benarlah bahawa Hidayah Allah hanya untuk hamba yang dikehendaki- NYA sahaja. Selagi hayat dikandung badan, kita mesti hapuskan gerakan mengkristiankan umat Islam di Malaysia. Semakin lambat kita bertindak, ditakuti bilangan orang murtad ini akan bertambah. Bertindaklah, walau dengan apa jua sekalipun, paling tidak kita doakan kesejahteraan dan keselamatan umat Islam dari fitnah Kristian ini selepas solat fardhu. Apa yang paling saya kesalkan bahawa isu ini dipandang sepi oleh sesetengah pihak dan kita tidak boleh lagi menuding jari serta mengharapkan kepada kerajaan, JAKIM Jabatan Agama Negeri dan sebagainya, Syiar Islam itu diamanahkan kepada setiap individu Islam dan bukannya kepada kerajaan atau mana-mana pertubuhan sekalipun.

Ustaz Harun Din adalah ulama yang amat disegani dan saya sungguh sedih melihat ulama seperti beliau seolah-olah tiada tempat dalam masyarakat kita.Sungguh sukar untuk kita lihat wajah beliau di kaca televisyen sedangkan ilmu yang beliau miliki amat penting untuk kita sama-sama kongsi,pelajari dan amalkan.