Wednesday, November 7, 2007

Rekod artis Malaysia

Rekod Paling Banyak Menang Anugerah
Siti Nurhaliza sudah memenangi lebih 100 anugerah/awards. Tiada satu pun dari kemenangan tersebut datang dari bidang lakonan. Semua kemenangan adalah dalam bidang nyanyian (vokal terbaik, persembahan terbaik, album terbaik..) Ini menggambarkan betapa unggulnya Siti Nurhaliza dalam bidang nyanyian. Artis lain yang menggabungkan kemenangan mereka dalam bidang nyanyian, penciptaan dan lakonan masih belum mampu menandingi kehebatan Siti Nurhaliza. Siti memenanginya di Malaysia, Singapura (MTV), Indonesia, Shanghai, Australia dan Kazakhstan. Rekod Paling Lama Menunggu Untuk Buat Konsert
Ahmad Jais menunggu selama 40 tahun sebelum dapat mengadakan konsert solo. Konsert Ambang Sore diadakan di Dewan Tunku Canselor Universiti Malaya pada 1 Oktober 2004 adalah yang pertama untuk artis bertaraf 'terkenal' seperti Ahmad Jais, yang berumur 68 tahun. Syarikat Casa Elegan Sdn. Bhd. menjadi syarikat pertama yang menawarkan Ahmad Jais untuk menjayakan konsert solo. Ahmad Jais sempat merakamkan 15 album dan 200 lagu sepanjang kariernya. Lagu Kuchupan Azimat adalah lagu pertama yang dirakamkan oleh Ahmad Jais iaitu pada 29 November 1965. Itulah kali pertama lagu tersebut dinyanyikan di atas pentas.

Artis Bogel Pertama
Zarina Zainudin menjadi artis Melayu pertama bikin gempar apabila foto-foto bogelnya secara solo menjadi edaran awam. Pada masa itu kemudahan internet belum muncul di Malaysia. Gambar-gambar bogel Zarina Zainudin diedarkan secara 'manual'. Menurut Zarina Zainudin, dia diperdayakan. Namun kesemua gambar itu menunjukkan posing yang tu bukan palsu. Zarina Zainudin terus bersara dari bidang lakonan selepas itu. Zarina Zainudin telah berkahwin, mempunyai anak, dan menjadi pengusaha produk kosmetik.

Aksi Palsu Paling Panas
Gambar-gambar Linda dan Edry Kini, mereka berdua menjadi pasangan artis pertama dalam sejarah Malaysia yang mempunyai rakaman gambar-gambar aksi lucah di internet. Sebelas keping gambar palsu Linda dan Edry dalam pelbagai gaya seksual disebarkan di internet oleh pihak yang tidak bertanggungjawab.

Aksi VCD Lucah Pertama
Pelakon lembut Wan Norazlin menjadi artis Malaysia pertama yang merakamkan aksi-aksi lucah yang menjijikkan dengan pasangannya dalam bentuk filem. Rakaman dipercayai dibuat dengan kamera video, yang kemudiannya diubah format ke dalam bentuk VCD oleh pihak yang tidak bertanggungjawab dan disebarkan di dunia internet. Pasangannya adalah suaminya sekarang, seorang graduan undang-undang dari Universiti Islam Antarabangsa. Rakaman dipercayai dibuat sebelum mereka berkahwin, untuk 'koleksi peribadi'. Tiada tangkapan atau dakwaan dibuat. Wan Norazlin terus menghilangkan diri dari dunia artis selepas itu hingga kini. Wan Norazlin menjadi artis yang paling memalukan di Malaysia.


Ratu Kangkang
Safura dengan satu jurus kangkangan istimewa

Bontot Paling Murah
Mas Idayu dengan kehebatan gelek 45 darjahnya.

Hantu Paling Seksi
Maya Karin Harum Sundal Malam. seksi @ seram?

Hajah Paling Seksi
Inilah pakaian Deja Moss selepas balik dari Makkah

Artis Paling Tua Berkhalwat
Makcik Julie Dahlan Lahir 1958

Paling Lama Jadi Artis
Tan Sri S.M Salim (Sheikh Salim Sheikh Muhammad Al Mahros) telah menjadi artis selama lebih 50 tahun. Mula menyanyi nasyid, zapin dan keroncong di majlis-majlis perkahwinan semasa kecil lagi. Menyertai pertandingan menyanyi Bintang Radio di Singapura pada tahun 1952 dan mendapat tempat ketiga setelah tewas kepada P.Ramlee dan R.Azmi.

Artis Pertama Bergelar Tan Sri Semasa Masih Hidup
Tan Sri S.M. Salim adalah artis pertama bergelar Tan Sri semasa masih hidup. Beliau dikurniakan pangkat "Panglima Setia Mahkota" (PSM) yang membawa gelaran Tan Sri oleh Yang di-Pertuan Agong Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah.

Artis Pertama Bergelar Tan Sri
P.Ramle menerima pangkat Tan Sri pada Jun 1990, selepas 17 tahun beliau meninggal dunia.

No comments: