Monday, October 20, 2008

Dilema Karier

Image Hosted by ImageShack.us
Gambar Hiasan


Pada hari Ahaed yang lepas a.k.a 19 hb haritu ada berlangsungnya Karnival Kerjaya kat DECTAR UKM..sbenarnya karnival ni start dari hari jumaat sehinggalah membawa kepada hari Ahad..tapi aku plan punya plan..last-last ahad jugak baru aku berkesempatan..Teringin gak nak usha-usha..al-maklumla insya Allah kalo semua aral menegak, mungkin aku tamat lah pengajian aku selama 2 tahun ni, which is yang memang dah lama sangat aku tunggu-tunggu...

Aku saja je nak tengok bagaimanakah prospek kerja aku kelak..kat situ, sempatlah jugak aku berkunjung ke booth xplorasi untuk kaunseling kerjaya..dia ada satu ujian yang kita kena jawab, then daripada situ bolehla ditunjukkan kerjaya mana yang sesuai dengan jiwa kita...aku uji punya uji dapatlah keputusan aku iaitu SAI...

mengikut kata kaunselor tu, kecenderungan aku yang utama adalah S iaitu sosial..jadi, aku cenderung untuk kerja yang bertemu dengan orang dan memberi perkhidmatan..contoh kerja S ni termasuklah doktor, jururawat, pensyarah, guru, kaunselor dan apa-apa la yang berkaitan dengan perkhidmatan orang rama termasuklah operator talipon..huhu..kecenderungan kedua aku plak adalah A yang bermaksud artistik...kat sini artistik bermaksud kerja yang melibatkan daya kreatif seperti menyanyi, berlakon, penulis skrip, wartawan, pengiklanan..aku tak sure lak penulis blog pon termasuk gak..kikiki :D

Dan yang ketiga pulak adalah I iaitu investigate yang membawa maksud penyiasatan.. penyiasatan kat sini meliputi bidang sains la..dan juga kepolisian..so, faham-faham je la samada jadi polis, ahli forensik, ahli sains, penyelidik, engineer dan segala macam la yang melibatkan sains..so, aku rase bidang yang inilah yang aku habiskan untuk study 5 tahun yang lepas..huhuhu...

So, kaunselor tu nasihatkan la aku..u combinakan la 3 kecenderungan ni for ur ideal punye pekerjaan..huhuhu..die cadangkan aku jadi lecturer...yela takkan nak combine nyanyian ngan sains? (melainkan aku menyanyi untuk channel national geographic versi kanak-kanak ataupun Tv pendidikan )huhuhu..personally aku sbenarnya tak berapa sure dengan idea lecturer... bukan apa..kerja lecturer ni nampak je dipandang tinggi tapi sebenarnya banyak effort perlu diberikan untuk berjaya dalam bidang ni..katakan, harini aku habiskan master..pastu sambung lagi Phd..pas sambung Phd aku kene amik short course (6 bulan) untuk kenaikan pangkat..then kene baca jurnal penyelidikan utk upgrade diri dari masa ke semasa (jurnal tu ada banyak huruf dan perkataan dan trust me, kalo aku bace 10 jurnal 1 hari aku akan sakit kepala sepanjang hari..) pastu kene supervise student, ngajar, buat kertas soklan, buat silibus, buat research, pada masa yang sama kene g seminar penyelidikan, kerja admin, beli barang untuk projek penyelidikan, jadi ketua projek dan bermacam-macam lagi...huhuhu..sekarang aku masih dalam proses memikirkan semua ini..

Kemudian aku ke booth Sime Darby...pegawai kat situ suruh aku drop nama untuk jawatan Cadet planter dan juga mile engineer..aku cakap, bole ke aku apply pada masa yang sama aku daripada background biotech? dia cakap bole saja...sbenarnya u dah ada basic sains is still ok..mana-mana bidang sains mesti u bole jalan punya..itu bermakna aku akan beralih bidang kepada kejuruteraan la pulak kalo aku apply...huhuhu...

So, adakah stick kepada bidang yang anda pelajari ataupun beralih kepada bidang yang lain?

ni Soalan klise sbenarnya bagi mahasiswa yang baru habis blaja...

1 comment:

eYaNacOMeY said...

hmmm.. pjg lebar entir neyh..btol gak tu..bukan senang nk jd pensyarah kan?? tetibe kagum dgn dr.zeti..hehe

p/s:: mengenang masa dpn slps bace enti neyh..