Tuesday, July 1, 2008

Wanita Mastika?

Dahulu aku selalu gak baca mastika..pastu keluar la cerita wanita-wanita melayu terlanjur la..wanita melayu yang terjebak dalam pekerjaan negatif..wanita melayu yang bersekedudukan...aku rasa macam tak percaya pulak...Yelah, mana mungkin gadis berpelajaran bertindak macam tu...islam pulak tu...murah sangat ke? mana pergi adab budaya ketimuran yang menebal dalam jati diri melayunya?...aku cakap semua cerita ni entah-entah suatu rekaan nak lariskan majalah je....

Bila aku tengok TV..keluar drama tentang wanita melayu yang macam cerita-cerita kat mastika jugak..betul-betul aku hilang percaya..ala...TV biasa la nak paparkan benda-benda macam ni...tujuannya untuk komersial je....aku masih tak percaya....

Tapi kini, aku sendiri dah saksikan...kalo setakat tido sebilik sama-sama bukan suatu yang menghairankan...duduk serumah, banyak je...kadang-kadang tu mak bapak sendiri tau, tapi biarkan...datang rumah lelaki tengok TV dengan pakaian mendedahkan aurat, tidur terbongkang depan TV tanpa rasa malu, datang rumah lelaki lepas tu lepak berjam-jam ketawa menghilai..belum masuk lagi bab di depan kawan mesranya bagai sudah berkahwin, di belakang? xtau nak cakap, nanti orang kata fitnah.....wanita melayu dengan lelaki melayu..islam? sudah tentu...islam dalam konteks sebenarnya? belum boleh dijawab....bertudung atau tidak? bukan lagi persoalan......

kalau ditegur, melenting! kononnya kolot...cemburu....Yelah, mungkin awek dia lebih cantik, lebih seksi, lebih up to date....kononnya yang menegur itu jumud, sempit akal fikiran....megah benar dengan harta dan pangkat yang ada...Ya! seburuk-buruk aku...mujurlah masih tahu lagi batasan pergaulan..batasan agama..dan juga nasihat ibu bapa yang mendidik aku...moga-moga aku diselamatkan oleh Allah daripada golongan yang telah menyimpang jauh ini....Dan moga-moga tuhan berikanlah taufik dan hidayah kepada aku dan juga mereka ini sebelum nyawa dicabut....astagfirullah...

Sekarang aku faham semua cerita itu benar..drama tentang pasangan bersekedudukan macam drama Ezora tu betul-betul berlaku dalam masyarakat melayu hari ni...cerita dalam mastika itu benar..itula realiti masyarakat kita hari ini..kononnya berpaksikan kemodenan dan keterbukaan..sampai menghalalkan segala yang haram...

Tapi bukan semua wanita terlalu murah...masih ada wanita yang baik...cuma wanita yang baik adalah untuk lelaki yang baik..terlalu murah biasanya cepat hilang nilainya, mudah dibuang dan kurang kualitinya.....

No comments: