Tuesday, May 13, 2008

My pets!


Hola!
Untuk pengetahuan korang aku nih mmg jenis sayangkan haiwan..kirenye bersifat pencinta alam lah kirenye nih...:p

dari kecik aku mmg sukakan binatang..bapak aku plak jenis suka burung2 ni semua..masih aku ingat lagi dari kecik bapak aku minat bela burung2 nih...dari burung puyuh, merpati ekor kembang, terkukur, merbuk, kenari, ayam katik dah biasa sgt...ikan lak dari gapi, koi hingga ke kaloi!..so, x hairanla kalo aku pon tersuka sama....sbb aku tersuka binatang dulu mase kecik aku penah wat scrap book untuk projek skolah psl haiwan, baca buku2 haiwan, dan tempat aku suka g adalah zoo!

sekarang ni buat permulaan aku dh bela ikan gapi...mujur, aku bela x banyak yang mati...seronoknye ikan gapi nih die senang membiak...hrtu ikan gapi aku beranak, ramai gak anak die..:P ikan gapi ni x mcm sesetangah ikan yang kuarkan telur kat luar kat celah2 batu...telur dieorang berkembang jadi anak ikan dlm perut, so sampai mase anak die kuarla mcm ikan beranak...seronok bile tgk ikan ni beranak...anak2 die halus dan comel sgt...mata je beso...:P

yang kedua aku bela kura-kura air...beli mase pesta konvo dulu...2 ekor..mcm biase la sekor jantan, sekor betina...yang jantan name die Dunggof..yang betina nama die Regina Kiah Falenggi...beso duit 50sen je saiz die mase tu..tapi sekarang dh nk beso tapak tgn dh...kuku pon dh tajam...ya ampun! kuat makan tau kura2 ni...bagi makan x penahnye sikit..yang dunggof tu bdn die beso, kuat mkn...regina tuh kecik sikit, selera pon kecik..yang pastinya bile dh beso, kuat makan, kuat jugak berak...mak aih kalo 2 hari x basuh bekas die mau busuk 1 rumah...bau pulak tahap longkang kumbahan tau x...nk bela kura2 mmg kene rajin..tapi bela kura2 ni x cerewet..xbanyak karenah la kate org...hurm..cume rajin2 kan la tuka air die :p

yang ketiga, yang aku sayang sgt..kaloi putih siam..hehehe..die ni cerdik tau..aku beli dulu baru anak je...beso 2 jari je...sekarang x sampai 6 bulan dh sebeso tapak tangan aku dah...ikan nih kuat makan..aku bela ikan ni sempena tribute ikan kaloi yang bapak aku bela dulu...(kaloi bapak aku tuh dh mati..sbb mase nk pindah ke semenanjung..xkan nk bawak..bagi la kat orang..sekali ikan kaloi tu mcm merajuk lak, xnak makan..last mati bunuh diri sbb kebulur..sian...:(...)kaloi putih ni x mcm kaloi kampung biasa tu...badan die panjang sikit, warna putih dan ekor die merah2 sikit...semakin beso makin kuat la warna merah tu nanti...kaloi ni jenis binatang yg kenal sape bg mkn kat die...kalo nmpk aku kat bilik tu x tentu arah die..tu yg aku suke tu :P kalo hulur jari die akan kejar jari tu....comelnye! masuk ni dh 2 kali tukar akuarium coz die cpt beno beso..:P kuat makan plak tu..bg pallet, then nasik, then kangkung, then cacing kering pon die masih telan..mana x gemuk!yang pastinye bile aku mls nk lyn die..die akan main air dlm akuariun smbl buat bunyi dgn cara sedut air then pancutkan air tuh kat permukaan air..:P

My dream pets? nanti aku teringin sgt nk bela sugar glider..yup..aku suka sbb kiut mata beso tp bdn kecik...dlm rm 300 la sekor..huhuhu..xpe..aku beli gak nanti..lagi satu, iguana hijau..tu pon aku suka sbb mata die beso sgt..nmpk kiut...yg lain2 maybe hamster kecik tu (bkn siberian, kuat gigit yg jenis ni...) kalo ikan lak maybe kelisa ngan burung kenari..sbb dieorang cantik...aku selalu berangan kalo ade umah beso nk wat mini zoo dpn umah..mesti best! Lagi satu, aku teringin nk bela kucing sbb x penah berpeluang bela kucing..bestnye!

No comments: