Tuesday, May 26, 2009

Reverse Psycology


Hari ini....disebabkan aku keseorangan di rumah, aku pon xde bende nak buat...Kemudian, cuba lah untuk tengok Tv..mana tau ade cerita yang best-best untuk ditonton...tapi malangnya takde benda yang seronok untuk ditonton..huhuhu..kemudian, aku pun bukak la channel hallmark...aku tertarik untuk tengok Oprah pulak..bukan ape, kali ni episod yang dibawakan adalah mengenai bagaimana kita hidup tanpa bahan hiburan elektronik (TV, laptop, PSP dan sebagainya...) Jadi ada peserta yang cuba untuk hidup tanpa hiburan moden ini selama seminggu..menarik!

Tapi yang buat aku tertarik adalah satu keluarga ni cuba merawat ketagihan anak mereka dengan permainan elektronik dengan menggunakan pendekatan reverse psycology...terus aku teringat balik teknik kaunseling ni..bukan ape, teknik ni merupakan teknik kaunseling yang amat mudah dan kerap digunakan dalam satu sesi kaunseling...Aku dulu adalah anggota (anggota ke? ke ahli?) pembimbing rakan sebaya sekolah...jadi, adalah sikit ilmu pasal kaunseling ni... (bahkan dulu...aku penah terfikir nak jadi kaunselor..tapi bila fikir balik..malaslah...) jadi, apakah itu reverse psycology?

Reverse psycology
suatu teknik pujukan bagi meyakinkan orang lain bahawa jawapan pertama yang mereka berikan yang mana mungkin betul, dikatakan salah dan mencadangkan jawapan yang lain, yang mungkin merupakan jawapan yang salah... (adoi yai...berbelit betul...) Ia juga menyakinkan orang tersebut bahawa jawapan yang diberikan (yang mungkin benar) adalah salah dan cuba mempengaruhi orang tersebut menukar jawapannya kepada jawapan yang anda mahukan.

In fact, teknik ini sangat berkesan dalam pendidikan kanak-kanak mahupun orang dewasa dalam usaha untuk mengubah corak pemikiran dan juga pandangan mereka terhadap sesuatu isu..ia juga amat berguna untuk memaksa seseorang mengakui sesuatu yang dilakukannya ataupun untuk merangsang seseorang meluahkan perasaan..antara contoh situasi pendekatan reverse psycology yang digunakan...

Using this technique, to get your kids to finish their dinner, you might say something like:

"I bet you can't eat all of those peas in 30 seconds."
For example, you want your child to have some salad. You put it out to all members of the family at dinner time but tell your child "you can't have any of this tonight". Often then, the child will demand to have it!

For example, you might try to scare your child into not crossing the street by saying:
"OK. Go ahead and cross the street by yourself. You'll just get hit by a car..."
ataupun dalam situasi Malaysia

Letakkan papan tanda Sila Buang sampah di sini!...mesti kawasan tu takda orang buang sampah...kuikuikui :P



No comments: