Saturday, November 8, 2008

kahwin..kahwin..kawen?


16 hb nanti sorang lagi coursemate aku nak kawen...hehe..dilah namenye..die ni kecik-kecik je orangnye...Kalo die lalu depan kiteorang slalu kiteorang usik-usik die, cakap...

"ish..ish..ish..anak sape la yang lalu ni..comel je..." disebabkan die comel, penah sekali die cerite die g bilik member, roomate member die tu bila masuk bilik, die tanye "adik buat ape ni? skolah form brape?"..hahahaha..sekarang dah nak kawen dah...hihi...

so, ape relavennya kisah kawen-kawen ni dengan aku...huhu..memang aku terpaksa akui dan terpakse aku hadap...bila dah habes belajar dan mula memasuki usia pertengahan 20an, mulalah diasak ngan pertanyaan "bila nak kawen?"...hadoi yai!

ape kes tanye bila aku nak kawen..blaja pon x habes lagi..keje lagi la xde..(part time job kira x keje la..)so, kiranya kehidupan aku masih blom stabil lagi..terhuyung hayang lagi..mak bapak aku pon blom merasa duit aku lagi..apatah pulak adik bradik aku..impian aku? ape aku nak buat? ape aku nak rasa..semua aku blom dapat lagi..jauh lagi perjalanan aku..meskipon lambat, tapi aku yakin aku dapat lari, kejar tu semua..hihi...

Jadi, kepada sesiapa yang tanye bila aku nak kawen tu..rentikan je la...paling minimum mungkin aku akan kawen pon lagi 2 @ 3 tahun dari sekarang..(huhu..bergantung kepada ketentuan tuhan gak..buatnye tahun depan?..huhu) tapi insyaallah...ni ade beberapa crite yang berlaku pada aku pasal kes kawen2 ni...
  • Member aku..Mr. A telah pon menetapkan tarikh luput aku untuk membujang..hampeh betul..die kate aku kene kawen paling koman umur 26 thn..huhu..dia kate..ape nak tunggu-tunggu lagi? rezeki bole cari bile-bila...kalo lambat melepas..huhuhu..no komen la..
    "kalo ade jodoh, ade la..dah xde jodoh nak buat macam mana" - dialog nasha aziz, cinta luar biasa...
  • Ade sorang member aku nak kawen..time tu die nak berangkat ke australia nk smbg blaja kat sane..tapi sebelum tu, kawen dulu..aku cakap kat die...dah nape ko nak kawen dulu..tunggu arr abis blaja..rilex arr..nak buat majlis macam mana? hantaran? kos-kos lain?die jawab..
    "kalo nak tunggu duit dah banyak..sian la orang yang gaji kecik tak dapat kawen nak tunggu duit banyak...x dapat banyak...kecik-kecik pon bole..yang penting nikah..." memang betul pon..die buat majlis ringkas je...
  • Ada gak kes bila nak kawen dua-dua excited..tapi bila dah nak dekat nak kawen..dua-dua macam kaget..itula...orang nak kawen, awak pon nak kawen..tapi x cukup persediaan mental dan juga kewangan...mulala nak bergaduh sana sini..ditambah pulak bekas kekasih muncul nak cucuk jarum..hadoi yai...makin nak dekat majlis, makin bertambah masalah..macam-macam yang terjadi..alhamdulillah..akhirnya selamat jugak..lepas kawen, masalah hilang sikit demi sikit..berkat kawen kot...
    "Perkahwinan ibarat meredah sungai yang sangat deras untuk ke seberang..apabila kita mula masuk dan cuba untuk menyeberang, kita diuji dengan arus yang sangat deras..untuk kekal statik, akan dihanyutkan..untuk berpatah balik, sudah terlambat..jadi, apa yang perlu dilakukan..pegang tangan bersama-sama, tolong antara satu sama lain, dan berpadu tenaga bersama-sama untuk mengharunginya ke seberang..." -petikan daripada drama Jepun, Narita Divorce
mungkin ade yang rase, aku terlalu kejarkan kebendaan terlebih dahulu..hihi..bukan ape, kadang kala..atas sebab-sebab tertentu, kite terpakse berkorban..ada banyak lagi benda lain yang aku harus settle kan dulu...ape bendanya? haha..ade la..mane leh bagitau..tak surprise la..hahahaha
bak kata orang, perkara nikah kawen ni bukan sekadar nikah sahaja..tapi ibaratnya melangkah ke alam yang lain dan pastinya berbeza..jadi, lebih baik kita melangkah dengan gaya yang sempurna dan terbaik..chewah! :P

1 comment:

ezo said...

betul tu bro

nak kawen ni pun sesenang punya keje

kena sedia dari segala hal serba serbi