Friday, June 20, 2008

Minyak..minyak..minyak...

Agak lama dah aku x update blog...seperti biasa, kehidupan aku sejak akhir-akhir ni mmg busy gile...x sempat nak jengah2 blog ni..huhu :(

Baru-baru ni harga minyak di negara kita telah dinaikkan oleh kerajaan..mak aih...aku yg memang x tgk brite mmg x tau pon...mujur ade org yg msg aku, jadi tau la...huhuhu..malam tu mmg panjang barisan kat setiap stesen minyak untuk isi minyak pada kadar yang lama sebelum jam 12 tengah malam..huhuhu..:P

yang pastinya sebagai seorang pelajar aku memang kurang bersetuju dengan kenaikan ni..ye...saya selaku rakyat biasa sedia maklum kenaikan memang x boleh dibendung..yang pastinya harga minyak dunia pun memang dh naik dan dikatakan ini adalah masalah global...aku setuju kerajaan naikkan harga minyak tapi bukannya mendadak sehingga hampir 80 sen...lebih baik dinaikkan sedikit demi sedikit, katekan 40 sen dulu ke...xla terasa bebannya sangat...pada hujung tahun mungkin bole dikaji semula...boleh naik, tapi bukan mendadak...pada masa yang singkat pulak tu..

Macam ni saje la...kalo dh harga minyak naik, secara automatiknya harga2 yang lain turut naik jadi, x payahlah kerajaan nk nasihatkan peniaga jgn naikkan harga...sungguh x logik cadangan tu...sekarang ni pon mmg sangat terasa kesannya:-
  1. dulu aku isik minyak full tank minyak motor RM 8.00 je..sekarang full tank RM 12.00..kalau kreta lagilah...member aku ckp, myvi full tank sekarang dalam rm 120.00
  2. harga barang makanan mula naik, diikuti gula, ayam, daging, ikan dan sayur yang mana semuanya..aku ulangi....semuanya adalah bahan makanan utama..huhu..:(
  3. disebabkan harga bahan mentah makanan naik..sudah tentu la harga makanan masak pun turut naik...nak makan sekarang pun paling koman Rm 4.00 (nasi campur)
  4. Untuk mereka yang pendapatan bawah Rm 2000 memang terasa bebannya..cthnye macam aku nih yang elaun RM 1200..tu pon ade yg cakap you masih student kan, x belanja banyak..haah..banyak la..dengan harga yg meningkat, ditambah pulak aku kene simpan untuk bayar yuran lagi ditambah pulak dengan belanja untuk famili...huh...
  5. tak cukup tu harga tiket kenderaan awam pun turut naik...dh la naik banyak, kekerapan bas pulak dikurangkan..huhu
Yang jelas kat sini, harga semakin meningkat...kos sara hidup makin meningkat dan cuma satu je yang masih kekal..takrif gaji n elaun yang masih di takuk lama... :(

No comments: