Monday, April 7, 2008

Makanan..? Masakan...?


Ada ramai orang sukakan makanan...macam aku memang aku akui aku mmg suka makan..katakan makanan apa saja, boleh saja aku cuba makan..(yang halal le..:P)..ade orang, makanan yang x biasa mereka makan, jangankan sentuh, hidu bau pun xnak...hahahaha..rugilah..kalo aku, semua aku cuba dan nasib baiklah perut aku pon x cerewet...xde la sakit perut kalo mkn pelik2 dan yang paling penting aku xde alahan! pantang tgk makanan ade lah....

Jadi disebabkan aku suka makanan, nasib baik aku ade lah skill memasak skit2...yup! aku tau...sebagai seorang lelaki yang masih bujang, berbintang scorpio, berdarah O dan dengan wajah eksotik asia ini pasti ada yang bersikap sinis terhadap pengakuan ini...hahaha..zaman sekarang ini, tidak pelik kan kalo lelaki pandai memasak...? Hurm...xtau la...masing2 ade pendapat tersendiri...

Aku blaja memasak bukan lah sbb aku join kelas memasak...bukan juga sebab aku rajin nk tgk rancangan memasak ataupun baca buku masakan...semuanya secara kebetulan! kebetulan, mak aku merupakan seorang ushawan katering, kebetulan aku 'kene' tolong serba sedikit masa ade tempahan katering dan kebetulan jugak aku kene jadi penolong cheff mak aku dan secara kebetulanlah aku terbelajar semua bende ttg aspek penyediaan makanan...Jadi, dari situlah aku tau selok belok skit2 pasal masakan...:P sikit je...

Di sini aku nak kongsi beberapa tips untuk memasak...Sebab ade dikalangan kita (yg bujang2 @pun yg dah kawen @ yang nak kawen @ br nk blaja masak) kadang-kadang xtau tapi confident gile nk memasak...Dan akhirnya ntah hape hape je...membazir namenya kalo xleh mkn...kalo leh mkn xpe la....memasak x susah cuma kene ingat! memasak pon kene pakai otak tau!

  1. Setiap masakan ade rencah masakan (bawang putih, bawang besar dsb) terutamanya nk gorang sayur..kene ingat! ianya rencah..maknanye hanye sedikit diperlukan...Jadi x payah la kalo nk goreng kobis semangkuk..ko g pakai bawang putih sampai 4@5 biji dgn bawang besar 2 bijik...itu bkn kobis goreng tapi tu bawang goreng berencahkan kobis namenye tu..sebiji bwg putih dan setengah bawang besar dah cukup...dan sedikit ikan bilis...
  2. kalau masak ayam..kita nak tau sudah empuk atau tidak...lihat pada isi ayam...kalo nampak pecah, ayam tersebut dh masaklah tu...kalo blom maknenye ia masih kejung @ mentah...nak2 kalo kes masak ayam kampung...mau baling kat dinding, pecah dinding tau kalo ayam belum empuk.... :P
  3. kalau katakan goreng cili kisar sampai garing maknenye goreng sampai cili bertukar warna menjadi merah gelap sedikit..bukan sampai 1 rumah berasap, sampai jiran korang duk terbersin bagai nak rak ataupun bile makan sambal mcm 'lada fresh from paket cili boh je' :P kalo makan lada kurang masak bole sakit perut tau!
  4. kalo masak sayur...bila nampak sayur layu maknanya oklah tu..masak lah tu...bknnye sampai sayur jadi lebam @ hancur! ingat! anda sedang masak sayur! bukan masak sup! x payah la lame2...
  5. ikan dh masak ke blom? tgklah mata ikan...kalo agak2 nampak mata ikan bertukar kaler warna putih @pun terkeluar..hehe..masaklah tu...kalo masih lagi warna mata die nampak hitam, biru ke, hijau metallik ke...x masak lah tu... :P
  6. kalo goreng ikan..kalo cukup garam dan minyak cukup panas..insyaallah ikan xkan melekat..kalo x sure dh garing ke blom..kalo ikan dh garing..ia nampak kering dan minyak pon x excited merecik-recik sepertimana masa memula masuk ikan tadi..sebab aku penah ade pengalaman dgan adik aku goreng ikan..ikan dlm kuali dh hitam, die masih boleh terjerit-jerit tanye ikan dh garing ke blom... Pluup! :P
  7. kalo nk letak garam...letak skit2..jgn confident letak bagai nk rak!...rasa dulu kalo kurang tambah skit2...kalo dh termasin..hurm...tambah ler lebih air..xpun tambah kentang (die serap masin) @pun tambah lebih sayur (cthnye lebih tauge kalo msk mee) :P kalo org komplen nape byk sayur...cakap je alasan ikut piramid makanan :P
  8. Lagi satu, biasa org baru blaja masak...kalo kuah..melaut!..agak2 la...aku dulu pon time x tau masak...nk masak megi sebungkus..beria2 pakai periuk bagai..last2 ntah rase ape dh meggi aku..jadi budget2 lah...kalo agak2 nk wat lauk semangkuk je xkan la masukkan air 2 baldi kan...hihihi :P
  9. Lagi satu, bila sediakan bahan2 masakan biarlah bersih..basuh betul2...disebabkan mak aku ushawan katering...diulang...ushawan katering!..hahahahaha..kebersihan mmg aspek utama..ade bezanya kalo makanan bersih kendian dimasak ngan makanan kurang bersih dimasak...kureng skit...kebersihan dapur gak penting...jgn lepas masak biarkan je kuali, periuk segala dgn harapan ade pari2 dari syurga turun tolong basuhkan...buang sampah sarap segala...nk mkn plak basuhlah tangan dan dimulakan dgn bismillah...
  10. ni yg paling penting...kalo xtau nk masak tanye le org yang tau...tanye le famili korang ke, housemate ke, jiran ke, ketua kampung ke...x pon datuk bandar korang..ingat! malu tanya, masakan anda akan ke longkang! :P jangan nanti anda beriya iya masak bagai nak rak...last2 semua senyum kelat bile nk makan..pastu time tu nanti ade yang konon2 dh kenyang la, xde selera la, ade pantang la ataupun tetibe rush sbb ade temu janji kat tempat lain...hihihik! :P Yang penting xpe kalo masak x jadi tapi masih boleh makan tapi jangan sampai x boleh makan terus..membazir namenye...
itula serba sedikit tips dari aku berdasarkan pengalaman lalu aku...aku pon x semegah mana pon kalo memasak...slalo housemate aku slalu komplen masakan aku x best..x kick la...x kewl la...bdk2 lab aku apetah lagi...boleh mengamuk tau sbb masakan aku yg ntah hape2 ntah :P

Gambar daripada laman My Resepi...layarilah laman web ni.... :P





No comments: