Saturday, December 28, 2013

Customer Service Saga - Episode 1

Ok ni aku nak cerita sikit...

Kisahnya macam ni...Dulu, lepas aku habis belajar..macam biasalah...Dilema selepas habis belajar adalah bagaimana mencari kerja...Time tu, oklah...cari kerja kat mana-mana channel yang ada..Ni cari ni semua yang ada kaitan dengan benda yang kita belajar ni..yelah kekonon itulah passion kan..Penat kan dah belajar penat-penat 4 tahun...mestila nak cari kerja yang ada kaitan dengan yang kita belajar kan..

Tapi itula, bak kata orang kita mampu merancang dan berangan..tapi bak kata orang...Reality Bites! Its time for a bitch slap wake up Call!


Bulan 1..masuk bulan 3..masuk bulan ke 6...resume yang disubmit kat Jobstreet nampak dah direview beberapa kali..ada yang panggil interview...ada yang 2 kali interview...ke sana sini interview...Tapi kerja masih tak dapat..huhuhu...duit makin kurang..keperluan makin mendesak...jawatan yang post untuk bidang aku sangat lah sikit..nak pakai 1, tapi biasalah interview sampai berpuluh orang...Bila pergi interview, paling klise diaorang akan cakap kita takda pengalaman..Mesti la takda pengalaman, fresh grad kot! so bagilah kita menimba pengalaman dengan ambil kita kerja...duuuh!

Akhirnya aku pon terpaksa melupakan prinsip aku dulu..Ya! jangan memilih kerja...buka minda..Yup! tak semestinya kita akan kerja apa yang kita belajar..sampai bila nak menganggur..nanti mulala orang kata memilih kerja..masalahnya, untuk bidang aku ni takda benda nak memilih kan nya..memang market low..huhuhu...Padahal memang aku tak memilih gaji..Mana yang panggil memang aku akan pergi, asalkan bole start timba pengalaman kerja kan...

  Gambar hiasan

Ok...BTW mungkin ramai yang tertanya...apa bidang aku ni susah sangat nak cari kerja..Meh sini bagitau sikit..bidang aku belajar dulu adalah bidang bioteknologi pengkhususan bioinformatiks...hahaha..sape yang kerut dahi tu? tak pernah dengar ke? sabo ajela...Memang aku dah biasa dapat respon macam tu..kalau time raya, saudara mara tanya apa bidang yang aku belajar tu...memang diaorang tak faham..Last-last aku cakap je aku saintis...baru dieorang senyum fake tanda faham...hahahaha

kalo nak ceritakan pasal bidang bioinformatiks ni..aku kene crita kat post lain...nanti-natilah aku ceritakan ye...hehehe

Ok balik cerita pasal pengangguran aku tu, so aku pun bukak la market diri sendiri...cuba apply kerja lain...yang jauh sikit la kiranya...aku apply semuanya..apa yang boleh la...mana-mana yang panggil interview tu semua aku pergi..aku cuba semua kecuali post marketing atau sale..sebabnya aku tak minat sale dan lagi satu mostly kerja sale perlu ada kenderaan sendiri (kereta). Yelah...kena ke sana ke mari kan...dan masa tu aku takda kereta..yang ada pun motor sahaja, tu pun dah eksiden brapa kali dah...

 Ok dalam banyak-banyak interview yang aku pergi tu..satu hari tu aku dapat satu call..Pegawai perempuan tu call cakap dia review resume aku dari Jobstreet..Dia suruh aku datang untuk sesi interview...masa tu serius aku blur (sebab kita apply macam-macam kan...jadi tak tau post yang mana satu ni)..Dia kata dia emel details kat emel aku..aku iyakan sahaja la...

Bila tengok emel...interview ni untuk program lepasan ijazah MDEC..tapi tak banyak sangat info yang dia bagitau...aku pon macam risau jugak..sebabnya time tu banyak orang cerita, fresh grad banyak yang kena tipu..interview sale executive, tapi rupanya kena jual buku la...aku taknak la macam tu...huhuhuhu..search kat internet pun, masa tu limited sangat info pasal program ni (mungkin baru launch kot program ni..)..

Bila baca emel tu, dia pun tak mention secara details, program ni program apa..cuma dia bagitau lokasi sahaja la..hurm....

tapi sebab aku takda kerja...apa salahnya aku cuba kan...agak-agak kalau lain macam je, blah la..tak salah mencuba kan...so aku pun beranikan diri...tempat interview tu dekat area bangunan KLCC..aku pun tak ingat sangat dah...

Ehh..panjang sangat dah untuk post ni...sambung lah....



No comments: